Realtime Hit Counter

Tuesday, 29 March 2011

Imam Mohammad Hayyat ibn Ibraaheem al-Sindi (Arabic) امام الشيخ محمد حياة بن ابراهيم السندي ) (d. ca. 1750 )

Imam Mohammad Hayyat ibn Ibraaheem al-Sindi (Arabic) امام الشيخ محمد حياة بن ابراهيم السندي ) (d. ca. 1750 ): was a prominent Muslim scholar in Medina in the eighteen-century, who was a teacher of the founder of the Wahhabi movement.

Ibn Abd-al-Wahhab's teacher Abdallah ibn Ibrahim ibn Sayf introduced the relatively young man to Mohammad Hayya Al-Sindhi in Medina and recommended him as a student. Ibn Abd-al-Wahhab and al-Sindi became very close and Ibn Abd-al-Wahhab stayed with him for some time. Al-Sindi was a renowned scholar of hadith who was well known for repudiating innovations. Scholars have described Muhammad Hayya as having an important influence on Ibn Abd-al-Wahhab, encouraging him to denounce rigid imitation of medieval commentaries and to utilize informed individual analysis (ijtihad). Muhammad Hayya also taught Ibn Abd-al-Wahhab to reject popular religious practices associated with 'saints' and their tombs that resembles later Wahhabi teachings. Muhammad Hayya and his milieu are important for understanding the origins of at least the Wahhabi revivalist impulse.[1]

His Death

He passed away on Wednesday, the 26th of Safar, 1163H in Madina, and was buried in the Jannat al Baqi .[2]

Further reading

Muḥammad Ḥayyā al-Sindī and Muḥammad ibn Abd al-Wahhab: An Analysis of an Intellectual Group in Eighteenth-Century Madīna, John Voll. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, Vol. 38, No. 1 (1975), pp. 32–39. Cambridge University Press on behalf of School of Oriental and African Studies. Stable URL: http://www.jstor.org/stable/614196

' The non-Wahhabi Hanbalis', 277-91.

Aziz Ahmad, ' Political and religious ideas of Shah Wali-ullah of Delhi ', Muslim World, LII, 1, 1962, 22.

G. W. J. Drewes, 'Indonesia: mysticism and activism', in G. E. von Grunebaum (ed.), Unity and variety in Muslim civilization, Chicago, 1955, 290-1.

Saint-Prot, Charles. Islam. L'avenir de la tradition entre révolution et occidentalisation (Islam. The Future of Tradition between Revolution and Westernization). Paris: Le Rocher, 2008.

[edit]

References

^ BOOK REVIEWS - Robinson 3 (1): 116 - Journal of Islamic Studies

^ http://aa.trinimuslims.com/showthread.php?t=275

http://jis.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/3/1/116 BOOK REVIEWS - Robinson 3 (1): 116 - Journal of Islamic Studies

http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Hayya_Al-Sindhi

ترجمة الشَّيخ مُحَمَّد حَيَاة السِّـنْدِي رَحِمَهُ الله

من أشهر تلاميذه : شيخ الإسلام محمَّد بن عبد الوهَّاب، والعلامة المجتهد محمَّد الصنعاني صاحب (سبل السلام) رحمهما الله تعالى.

ـ هذه الترجمة تنشر لأول مرة في الشابكة ـ والله أعلم ـ فرَّغتها من كتاب (( رسالة في حـكم إعفاء الّلحى )) تأليف الشيخ المترجم له، بتحقيق الشيخ الفقيه الأصولي: أبو عبد الرحمن عبد المجيد جمعة حفظه الله,

ـ قام بالترجمة الشيخ المحقق للرسالة نفسها : أبو عبد الرحمن عبد المجيد جمعة جزاه الله خيرا.

ترجمة الشَّيخ مُحَمَّد حَيَاة السِّـنْدِي رَحِمَهُ الله (1)

· مولود ونَسَبُه: هو محمَّد حياة بن ابراهيم السِّندي الأصْلُ والمَوْلِد، المدني الإقامة والوفاة، ولد بمدينة (جاجر) من إقليم السند، ونشأ بها، ولم يذكر مترجموه تاريخ ولادته، ثمَّ انتقل إلى مدينة (تته) ـ قاعدة بلاد السند ـ

· طلبه للعلم ورحلته: لما انتقل الشيخ السندي رحمه الله إلى مدينة (تته)، بدأ ينكب على طلب العلم، ويأخذ عن علمائها ومشايخها، فأخذ على علاَّمة الهند الشيخ وليّ الله الدَّهلوي، ولازم الشيخ العلاَّمة محمَّد معين بن محمَّد أمين التتوي السندي وهو من مشاهير البلدة.

ثم هاجر إلى الحرمين الشَّريفين، فحجَّ، وتوطَّن المدينة، وأخذ عن علامائها، ولازم الشيخ أبا الحسن بن عبد الهادي السندي المدني، وجلس مجلسه بعد وفاته أربعًا وعشرين سنة.

· شيوخه: أخذ العلم عن علماء كثيرين، وخرَّج لنفسه مشيخة(2) ،ذكر فيها أعيان العلماء الذين سمع منهم وأجازوه في مختلف كتب الحديث، منهم: الشيخ عبد الله بن سالم البصري، والشيخ أبو طاهر محمَّد بن إبراهيم الكردي المدني، والشيخ أبو الأسرار حسن بن علي العجيمي، وغيرهم.

· تلاميذه: تولَّى التَّدريس بعد وفاة شيخه أبي الحسن بن عبد الهادي وأخذ مكانه مدَّة أربع وعشرين سنة كما تقدَّم، وقد تخرَّج على يديه وتلاميذ لا يكاد يحصون (3)، قال القنوجي في (أبجد العلوم) (3/170): شدَّ حزامه على درس الحديث النبوي، وأفنى عمره في خدمة الكلام المصطفوي، وكان يعظ النَّاس قبل صلاة الصبح بالمسجد الشريف، وانتفع به خلقٌ كثير من العرب والعجم، وأقبل عليه أهل الحرمين ومصر والشام والرُّوم والهند بالاعتقاد والانقياد.

ومن أشهر تلاميذه: شيخ الإسلام محمَّد بن عبد الوهَّـاب، والعلاَّمة المجتهد محمَّد بن إسماعيل الصنعاني صاحب (سبل السَّلام)، والعالم المحدِّث أبو الحسن ابن محمَّد صادق السندي، وخلق كثير من العلماء والمشايخ.

· صفاته:قال في (سلك الدُّرر) (4/34): (كان ورعاً متجرِّدًا منعزلاً عن الخلق إلاَّ في وقت الدروس، مثابرًا على أداء الجماعات في الصفِّ الأوَّل من المسجد النَّبوي).وقال القنُّوجي في (أبجد العلوم) (3/169): ( قرن العلم بالعمل، وزان الحسن بالحُـلَل).

· مذهبه:رغم أنَّ الشيخ السندي رحمه الله، نشأ على مذهب الحنفي كما هو السائد في بلاد الهند، وقد نسب إليه، إلاَّ أنَّه لم يكن من الغالين في المذهب، المتعصِّبين للأئمَّة، بل كان منابذًا للتَّقليد، متمسِّكا بالدَّليل، داعياً إلى العمل بالحديث، وقد ألَّف في ذلك رسالة لطيفة، سمَّاها: (تحفة الأنام في العمل بحديث النبيِّ عليه الصلاة والسلام) (4).

قال العلامة الفلاَّني في (إيقاظ همم أولي الأبصار)قال شيخ مشايخنا محمَّد حياة السندي: اللاَّزم على كل مسلم أن يجتهد في معرفة معاني القرآن، وتتبَّع الأحاديث، وفهم معانيها، وإخراج الأحكام منها، فإن لم يقدر فعليه أن يقلِّد العلماء من غير التزام بمذهب؛ لأنَّه يشبه اتِّخاذه نبيًّا، وينبغي له أن يأخذ بالأحوط من كلِّ مذهب، ويجوز له الأخذ بالرُّخص عند الضَّرورة، أمَّا بدونها فالأحسن التَّرْك.

وأمَّا ما أحدثه أهل زماننا من التزام مذاهب مخصوصة، لا يرى ولا يجوِّز كلٌّ منهم الإنتقال من مذهب إلى مذهب، فجهل وبدع وتعسُّف، وقد رأيناهم يتركون الأحاديث الصِّحاح غير المنسوخة، ويتعلَّقون بمذاهبهم من غير سند [إنا لله وإنا إليه راجعون] اهـ.

وكانت له مواقف مع مشايخ الحنفيَّة من بني بلدته، فقد ألَّف رسالة سمَّاها: (الدُّرَّة في إظهار غشِّ نقد الصرَّة) ردَّ بها على الشيخ محمَّد هاشم بن عبد الغفور السندي الحنفي في رسالته :(درهم الصرَّة في وضع الأيدي تحت السرَّة) ذهب فيها إلى أن السُّنَّة وضع اليد على الصَّدر في الصَّلاة، عملاً بالأحاديث الواردة في ذلك، وإنْ كانت تخالف مع عليه الحنفية، ولهذا لمَّا كتب (الدُّرَّة) ردَّعليه الشيخ محمَّد هاشم في رسالتين إحداهما: (ترصيع الدرَّة في درهم الصرَّة)، والثانية: (معيار النقَّاد في تمييز المغشوش من الجياد)، ردَّ عليه الشيخ السندي مرَّة أخرى في رسالة سمَّاها : (فتح الغفور في وضع الأيدي على الصدور) (5).

· ثناء العلماء عليه: لقد أثنى على الشَّيخ السندي رحمه الله كلُّ من ترجم لسيرته، وأشاد بعلمه:

قال المرادي في (سلك الدُّرر)(4/34): المحدِّث الفهَّامة حامل لواء السُّنَّة بمدينة سيِّد الإنس والجنَّة.

وقال القنوجي في (أبجد العلوم) (1/169): (كان من العلماء الرَّبَّـانِيِّين وعظماء المحدِّثين)1

وقال في موضع أخر (3/1: ( الحافظ المسند ).1

وقال ابن بشر الحنبلي في (عنوان المجد) (1/41): (كانت له اليد الطولى في معرفة الحديث وأهله).1

وقال عبد الحيّ الكتاني في (فهرس الفهارس) (1/356): (مُحدِّث الحجاز).1

وقال المؤرِّخ الهند الكبير العلاَّمة الشريف عبد الحي ابن فخر الدين الحسني في (الإعلام بمن في تاريخ الهند من الأعلام) (815): (الشيخ الإمام الكبير المحدِّث محمَّد حياة ابن إبراهيم السندي المدني، أحد العلماء المشهورين).1

· وفاته:توفي ـ رحمه الله تعالى ـ آخر ليلة الأربعاء لأربع من صفر سنة ثلاث وستّين ومائة وألف (1163هـ) بالمدينة النبوية ودفن بالبقيع .

· مصنفاته : توفي الشيخ السندي رحمه الله، وترك آثارًا عديدة، ومصنَّفات مفيدة، منها :

1 ـ شرح الترغيب والترهيب للحافظ المنذري ، ـ في مجلدين ـ .

2 ـ تحفة المحبِّين شرح الأربعين للنووي.

3 ـ شرح الأربعين لعلي القاري.

4 ـ مختصر الزواجر لابن حجر الهيتمي.

5 ـ إرشاد النقَّاد إلى تيسير الاجتهاد.

6 ـ تحفة الأنام في العمل بحديث النبي عليه الصلاة والسلام.

7 ـ شرح الحِكًم العطائية.

8 ـ شرح مقدمة في العقائد.

9- الجُنّة في عقائد أهل السنّة.

10- الإيقاف على سبب الإختلاف.

11- رسالة في إبطال الضرائح.

12-رسالة في النهي غن عشق المرد والنِّساون .

13- رسالة في كراهية الاختضاب بالسواد.

14- الدرَّة في إظهار غشِّ نقد الصرَّة.

15- فتح الغفور في وضع الأيدي على الصدور.

16- الحِكَم الحدادية .

17- فتح الودود في التكلّم في مسألة العينية ووحدة الوجود.

18- الركضة في ظهر الرفضة .

19-الردّ على كتاب:الحُجَّة الجليَّة في الردِّ على من قطع بالأفضلية. لمحمد معين التتوي.

ـ وغيرها كثير، حتَّى قال المرادي بعدما ذكر بعض مصنَّفاته: ( وله رسائل أُخَرُ لطيفة، وتحقيقات عجيبة منيفة .

ـ وكثير من هذه الرَّسائل لم يذكرها مترجموه، ولا تزال مخطوطات في غياهب الخزانات، والمُشتكى إلى الله ربِّ البريَّات.

(1)ـ انظر : (سلك الدرر) للمرادي (4/34)، (عنوان المجد في تاريخ نجد) لابن بشر (1/41)، (أبجد العلوم) للقنوجي (3/163)، (الأعلام) للزركلي (1/41) بما في تاريخ الهند من الأعلام) للشريف الحسني (815)، (مقدمة رسالة فتح الغفور في وضع الأيدي على الصدور) للسندي، تحقيق: محمد الأعظمي.

(2)ـ وهو موسوم بـ: (ثبت شيوخ السندي) وتوجد نسخة منه في مركز جمعة الماجد بدبيّ.

(3)ـ ومع هذا، يقول طه بوسريح في تحقيقه لرسالة (تحفة الأنام) : (لم أجد فيما لديّ من المصادر ذكرًا لمن أخذ عنه من العلماء)، والغريب في الأمر أنَّه ذكر من المصادر التي اعتمد عليها في الترجمة كتاب: ( عنوان المجد في تاريخ نجد) للمؤرخ الشهير الشيخ عثمان بن شبر النجدي، وقد قال هذا الأخير في الكتاب نفسه (1/41): ( وأخذ عنه جماعة، من أجلِّهم شيخ الإسلام محمَّد بن عبد الوهاب قدَّس الله روحه، والشيخ علاء الدين السورتي وغيرهم).

(4)ـ طبع بعناية الشَّيخ محمود حسن بجنوري في المكتبة السلفية بدلهي، ثمَّ حقَّقه الشَّيخ محمَّد عطاء الله الحنيف، ثمَّ حقَّقها أبو علي طه بوسريح.

(5)ـ وكلُّ هذه الرَّسائل مطبوعة، انظر مقدمة (فتح الغفور) للأستاذ محمَّد ضياء الرَّحمن الأعظمي.

http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=6063

Translation of Sheikh Muhammad Hayat Sindhi God's mercyMonths of his disciples: Shaykh al-Islam Muhammad bin Abdul Wahab, Mohammed San'aani industrious mark owner (PTP) may Allaah have mercy. This translation is published for the first time in Ahabkp and God knows Frgtha of the book ((a message in the exemption provision beards)) by Shaykh translator him, the achievement of the fundamentalist scholar Sheikh: Abu Abdul-Rahman Abdul-Majid Fri May God protect him,The translation Sheikh investigator of the message itself: Abu Abdul-Rahman Abdul-Majid Fri May God reward you. Translation of Sheikh Muhammad Hayat Sindhi God's mercy (1) * The proportion of births: the life of Muhammad bin Ibrahim Al-Sindi origin and birth, death and civil residence, was born in (Jagger) of Sindh province, and grew up, did not mention Mtorgomoh date of birth, then moved to the city (Taath) rule the land of Sindh* Request for information and his trip: to go Sheikh Sindhi God's mercy to the city (Taath), began to settle down to the application of science, takes for scientists and Mcaikha, he went to mark India-Sheikh Waliullah Dahlawi, and we have to Shaykh Muhammad a particular bin Mohammed Amin Alttoi Sindhi, one of the celebritiestown.He emigrated to the Two Holy Mosques for Hajj, and endemism of the city, taking on Alamaiha, and we have to Sheikh Abu al-Hasan ibn Abd al-Hadi al-Sindi, civil and sat in his council after his death, twenty-four years old. * Elderly: Acquiring knowledge from the scholars of many, and went out to the same chiefdom (2), in which he stated objects scientists who heard them, and they endorse in the various books of Hadith, including: Sheikh Abdullah bin Salim al-Basri, and Sheikh Abu Tahir Muhammad ibn Ibrahim Kurdish civil, and Sheikh Abu Secrets Hassan bin Ali Lajimi, and others.* Disciples: took the teaching after the death of Sheikh Abu al-Hasan ibn Abd al-Hadi and took his place for twenty-four years old and above, have graduated at his hands, and students hardly counting (3), said Qanooji in (alphabetize Science) (3 / 170): tightening his belt on the studied the Hadith, and dedicated his life in the service of speech Almstefoi, and preached before the morning prayer Sharif mosque, and benefited by the creation of many of the Arabs, Persians, and I accept it and the people of the Two Holy Egypt and the Levant, India and the Roman belief and obedience.Among the most famous disciples: Shaykh al-Islam Muhammad bin Abdul Wahhab, and the mark mujtahid Muhammad bin Ismail San'aani owner (PTP), and the world updated Abu al-Hasan ibn Muhammad Sadiq al-Sindi, and the creation of many scholars and sheikhs.* Attributes: he said in (wire pearls) (4 / 34): (he was a pious detached isolated from the creation but at the time of lessons, persistent on the performance of groups in the first row of the Prophet's Mosque). Said Qanooji in (alphabetize Science) (3 / 169): (a century of science to work, and beech Hassan Bahall).* Doctrine: Although Sheikh Al-Sindi may God have mercy on him, grew up on the Hanafi law as prevailing in the country of India, has been attributed to him, but it was not settlers offered in doctrine, fundamentalist imams, but was Mnabma of the tradition, stick to the evidence, calling for action to speak, He has a nice message, he called: (a masterpiece creatures at work hadeeth of the Prophet peace be upon him) (4).Said Mark Doe at (awaken discouraging initial vision) Shaykh al-chieftains, Muhammad Hayat Sindhi: necessary for every Muslim to strive to learn the meanings of the Koran, and keep track of conversations, and understand their meanings, and directed by the provisions thereof, is not able, he should imitate the scientists from the non-commitment to the doctrine; because it is like to take a prophet, and should take all precautionary doctrine, and may take licenses when necessary, but without better for Turk.As for what caused the people of our time commitment to the doctrines of specific, did not see may not be all of them the transition from doctrine to doctrine, Fjhl and cults and abuse, and we saw them leave the conversations Asahah is copied, and tugged Bmmahbhm not support [to God and to Him we return] uh.And has had positions with the sheikhs of the tap of the children of his hometown, it was A message called: (Durra to show fraud criticism hub) Reply by Sheikh Mohamed Hashim Bin Abdul Ghafoor Al-Sindi al-Hanafi, in his letter: (AED hub in the laying on of hands below the navel) went on the fact that year placing the hand on the chest in prayer, in accordance with talk in that, although the contrary with him tap, and that is what he wrote (Dura) Rdalih Sheikh Mohammed Hashim in two, one: (studs-Dura in AED hub), and the second: (standard critics to distinguishAdulterated of horses), responded to him Sheikh Al-Sindi again in a message called: (Oft in the development of open hands on the breasts) (5).* Scientists praise him: We have paid tribute to Sheikh Al-Sindi may God have mercy on him all of his translated, and praised his knowledge:Moradi said in the (wire pearls) (4 / 34): updated understanding the standard bearer of the year city master of mankind and heaven.He said in Qanooji (alphabetize Science) (1 / 169): (it was the sincere scholars and the great modernists) 1He said in a new place (3 / 1: (Al-Hafiz predicate) .1Ibn al-Hanbali in humans (the title of Glory) (1 / 41): (has had the upper hand in the modern knowledge and his family) .1He said Abdul Hai Kettani in (index indexes) (1 / 356): (updated Hijaz) .1Of India and said the large mark-Sharif Abdel Hayy Ibn Fakhr al-Din al-Hasani (including the media in the history of India flags) (815): (updated great Imam Sheikh Muhammad Hayat Sindhi civil son of Abraham, a renowned scientists) .1 • The death: Almighty God's mercy, died last Wednesday night for four years from zero three hundred and sixty thousand (1163) city of the Prophet and was buried in al.* Writings: Sheikh died Sindhi God's mercy, and left many traces, and useful works, including:An explanation of persuasion and intimidation to keep Mundhiri, in two volumes.2 masterpiece loving explanation of the forty-nuclear.Forty-three explained to the continental shelf.4 manual balances to Ibn Hajar al.5 critics guidance to facilitate the endeavor.6 masterpiece creatures at work hadeeth of the Prophet peace be upon him.7 Attaiip explain governance.8 Introduction to explain beliefs.9 - Paradise in the doctrines of Ahl al-Sunnah.10 - Stop the cause of the difference.11 - a message in the revocation Aldharaih.12 - message in a forbidden love Refrain Gunn and Alnsaun.13 - Alachtdhab hate message in the black.14 - Dura show fraud in the cash hub.15 - Oft in the development of open hands on their chests.16 - Alhaddadip governance.17 - loving and open to speak on the issue of in-kind and Pantheism.18 - Alrkdp Alrvdp in the afternoon.19 - to respond to the book: the obvious argument in response to the preference of the cut. Muhammad particular Alttoi. And many others, until he said Moradi After some of his works: (with another nice messages, and investigations wonderful Manifa. Many of these letters did not mention Mtorgomoh, and continues to Manuscripts in the midst of reservoirs, and complained to God the Lord of the wild. (1) See: (wire pearls) for Moradi (4 / 34), (title glory in the history of Najd) for the Son of Man (1 / 41), (alphabetize Sciences) for Guenoji (3 / 163), (flags) for Zrcelli (1 / 41), including in India's history of flags) to Sharif al-Hassani (815), (presented a letter to open the Forgiving, the development of hands on breasts) to Cindy, to achieve: Mohammed Adhami.(2), which is marked by: (Sindi proven elders) and no copy of it in Juma Al Majid Center in Dubai.(3) However, Taha said Bosrih to achieve a message (masterpiece creatures): (I did not find as I have cited sources who took him from scholars), and the strange thing is, it was stated from the sources relied upon in Translation Book: (title glory on the date of find) the historian famous Sheikh Othman Bin inch-Najdi, and has said the latter in the same book (1 / 41): (taking his group, for whom Shaykh al-Islam Muhammad bin Abdul Wahab God rest his soul, Sheikh Alaa El Din Alsorti and others).(4) print carefully Sheikh Mahmoud Hassan Bjnori Salafist Delhi in the library, and then achieved by Sheikh Mohammed Atallah true, then achieved by Abu Ali Taha Bosrih.(5) All of these printed messages, see Introduction (open Forgiving) to Professor Muhammad Zia-ul-Rahman Adhami.


محمد بن عبد الهادي السندي الأصل والمولد، الحنفي نزيل المدينة المنورة، الشيخ الإمام العالم العامل العلامة المحقق المدقق النحرير ا

سلك الدرر في أعيان القرن الثاني عشر محمد خليل بن علي المرادي ج 4 ص66دار ابن حزم ط3 - 1408هـ

محمد بن عبد الهادي السندي

محمد بن عبد الهادي السندي الأصل والمولد، الحنفي نزيل المدينة المنورة، الشيخ الإمام العالم العامل العلامة المحقق المدقق النحرير الفهامة أبو الحسن نور الدين، ولد بتته قرية من بلاد السند

محمد بن عبد الهادي السندي الأصل والمولد، الحنفي نزيل المدينة المنورة، الشيخ الإمام العالم العامل العلامة المحقق المدقق النحرير الفهامة أبو الحسن نور الدين، ولد بتته قرية من بلاد السند، ونشأ بها، ثم ارتحل إلى تستر وأخذ بها عن جملة من الشيوخ، ثم رحل إلى المدينة المنورة وتوطنها وأخذ بها عن جملة من الشيوخ كالسيد محمد البرزنجي والملا إبراهيم الكوراني وغيرهما، ودرس بالحرم الشريف النبوي، واشتهر بالفضل والذكاء والصلاح، وألف مؤلفات نافعة منها: الحواشي الستة على الكتب الستة، إلا أن حاشيته على الترمذي ماتمت، وحاشية نفيسة على مسند الإمام أحمد، وحاشية على فتح القدير وصل بها إلى باب النكاح، وحاشية على البيضاوي، وحاشية على الزهراوين للملا علي القاري، وحاشية على حاشية شرح جمع الجوامع الأصولي لابن قاسم، المسماة: بالآيات البينات، وشرح على الأذكار للنووي، وغير ذلك من المؤلفات التي سارت بها الركبان، وكان شيخاً جليلاً ماهراً محققاً بالحديث والتفسير والفقه والأصول والمعاني والمنطق والعربية وغيرها، أخذ عنه جملة من الشيوخ منهم الشيخ محمد حياة السندي المتقدم ذكره وغيره، وكان عالماً عاملاً ورعاً زاهداً وكانت وفاته بالمدينة المنورة ثاني عشرى شوال سنة ثمان وثلاثين ومائة وألف، وكان له مشهد عظيم حضره جمع غفير من الناس حتى النساء، وغلقت الدكاكين، وحمل الولاة نعشه إلى المسجد الشريف النبوي، وصلى عليه به، ودفن بالبقيع، وكثر البكاء والأسف عليه رحمه الله تعالى.

قُضاة المدينة المنورة(من عام 963 هـ إلى عام 1418 هـ)عبد الله بن محمَّد بن زاحم ج1/247ط 1 - 1418 هـ / 1997 مالشَّيْخ محمَّد السندي(م:... هـ - ت: 1138 هـ)هو محمَّد بن عبد الهادي السندي مولداً، الحنفي مذهباً، وُلِد بتتة، قرية من بلاد السند، ونشأ بها، وطلب العلم على علمائها، ثُمَّ رحل إلى المدينة المنوَّرة، وأخذ بها عن جملة من الشيوخ منهم السيد محمَّد البرزنجي، والملاَّ إبراهيم الكوراني، واشتهر بالفضل والذكاء والصلاح، وألَّف مؤلفات مفيدة منها الحواشي الستة على الكتب الستة، إلاَّ أنَّ حاشيته على الترمذي لم تتم وحاشيته على مسند الإمام أحمد نفيسة جداً، وحاشيته على فتح القدير وصل إلى كتاب النكاح، وحاشيته على الزهراوين للملا علي القاري، وله حاشية على جوامع الأصول لابن قاسم المسمَّى بالآيات البينات، وله شرح على الأذكار للنووي، وغيرها من المؤلَّفات، كان شيخاً جليلاً ماهراً، أخذ عنه جملة من الشيوخ منهم الشيخ محمَّد حياة السندي (1)، وله سجلات صكوك في محكمة المدينة المنوَّرة تدل على أنـَّه كان قاضياً فيها سنة 1116هـ. وتوفي تغمده الله برحمته في المدينة المنوَّرة سنة 1138 هـ.---(1) انظر سلك الدرر: 4/6هه

هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفينإسماعيل باشا البغدادي ج 6 ص 318السندي: محمد بن عبد الهادي السندي نور الدين أبو الحسن الحنفي نزيل المدينة المنورة توفي سنة 1138 هـ ثمان وثلاثين ومائة وألف. من تصانيفه: بهجة النظر على شرح نخبة الفكر في أصول الحديث، حاشية على الأذكار للنووي، حاشية على أنوار التنزيل للبيضاوي، حاشية على شرح جمع الجوامع، حاشية على الزهراوين لعلي القاري، حاشية على المجتبى شرح سنن النسائي، حاشية على شرح مسند الإمام أحمد بن حنبل، الحواشي على الكتب الستة إلا أن حاشية الترمذي لم يكمل، فتح الودود بشرح سنن أبي داود، منهل الهداة، شرح معدن الصلوات.

معجم المؤلفينعمر كحالة 3/243أبو الحسن السندي(000 - 1136 هـ) (000 - 1724 م)أبو الحسن بن عبد الهادي السندي.محدث.ولد بالسند، وبها نشأ، وتوفي بالمدينة من تصانيفه: شرح مسند الإمام أحمد بن حنبل. (ط) الجبرتي: عجائب الآثار 1: 85، حاجي خليفة: كشف الظنون 1680ج4/282سند المدني (000 - 1139 هـ) (000 - 1727 م)سند بن عبد الهادي المدني (أبو الحسن) محدث.من تصانيفه: شرح سنن أبي داود، شرح سنن ابن ماجه، وتعليقة على المجتبى للنسائي. (ط) البغدادي: هدية العارفين 1: 411

ج 10/262محمد السندي(000 - 1138 هـ) (000 - 1726 م)محمد بن عبد الهادي السندي، ثم المدني، الحنفي (أبو الحسن الكبير) محدث، حافظ، مفسر، فقيه.ولد في السند وطلب العلم على علمائها، ثم هاجر إلى الحرمين الشريفين و أخذ عن جماعة، وسكن المدينة، ودرس بالحرم النبوي وتوفي بها في شوال.من مؤلفاته، حاشية على سنن ابن ماجه، حاشية على تفسير البيضاوي، حاشية على شرح جمع الجوامع، حاشية على فتح القدير لابن الهمام في فروع الفقه الحنفي، وفتح الودود بشرح سنن أبي داود. (خ) فهرس الحديث بالظاهرية (ط) المرادي: سلك الدرر 4: 66، البغدادي: هدية العارفين 2: 318، فهرست الخديوية 1: 331، 332، 380، الكتاني فهرس الفهارس 1: 103، فهرس التيمورية 1: 380، 2: 160، 203، فهرس الازهرية 1: 452، 453، البغدادي:إيضاح المكنون 1: 140، 204، 595 (م) عبد الوهاب الدهلوي: الحج س 11، ع 6، ص 389، 390

http://www.taibanet.com/showthread.php?t=2752

Judges Medina(From 963 AH to 1418 AH)Abdullah bin Mohammed bin crowded c 1 / 247I 1-1418 e / 1997Sheikh Mohamed Al-Sindi(M: ... e - Tel: 1138 e)Is Muhammad ibn Abd al-Hadi al-Sindi generators, the Hanafi doctrine, born THTTA, a village of the land of Sindh, and grew, and the application of science to the scientists, then moved to Medina, and took them for a number of senators including Mr. Mohammed Barzanji, and Mullah Ibrahim Korani, is best known beholden and intelligence and goodness, and a thousand books are useful, including footnotes six-six books, but his commentary on Tirmidhi not taken place and his entourage on Musnad Ahmad very valuable, and his entourage to open the Almighty came to the book of marriage, and his commentary on the two bright ones to Mullah Ali continental, with a footnote to the conciseness of assets to the son Qasim named verses evidence, and has explained the dhikr of nuclear and other literature, was an elder invaluable skillful, taking with him a number of senators, including Shaykh Muhammad Hayat al-Sindi (1), with records of instruments in a court of Medina indicate that it was a judge of the year 1116 AH. He died May he rest in peace in Medina year 1138 AH.

(1) See cable pearls: 4 / 66

Gift and those who know the names of the authors classified the effects ofIsmail Pasha al-Baghdadi, part 6, p. 318Sindi: Muhammad ibn Abd al-Hadi al-Sindi Nur al-Din Abu al-Hasan Hanafi guest Medina died in 1138 his eight hundred and thirty thousand. His other works: the joy of explaining the elite thought in the assets of the modern footnote to the dhikr al-Nawawi, a footnote to the lights download the oval, a footnote to explain the collection of mosques, a footnote to the two bright ones to the shelf, a footnote to Mujtaba explain the ways of women, a footnote to explain the Musnad of Imam Ahmad ibn Hanbal, Notes on the six books but did not complete a footnote by al-Tirmidhi, open friendly description of Sunan Abu Dawood, manholes remission, explain the metal prayers.

Dictionary of AuthorsOmar case 3 / 243Abu Hassan Al-Sindi(000 - 1136 e) (000 - 1724 AD)Abu al-Hasan ibn Abd al-Hadi al-Sindi.Updated.Sindh was born, and grew up with, and died in the city His other works: to explain the Musnad of Imam Ahmad ibn Hanbal.

(I) Jabarti: wonders of the effects of 1: 85, Haji Khalifa: 1680 revealed misgivingsC 4 / 282Support of civil(000 - 1139 e) (000 - 1727 AD)Support civil bin Abd al-Hadi (Abu Hassan) updated.His other works: Explanation of Sunan Abu Dawud, Sunan Ibn Majah explain, and commenting on Mujtaba for women.

(I) al-Baghdadi: those who know a gift: 411

10/262 cMohamed Al-Sindi(000 - 1138 e) (000 - 1726 AD)Muhammad ibn Abd al-Hadi al-Sindi, and then civil, Hanafi (Abu al-Hasan the Great) updated, maintained, interpreter, scholar.Born in Sindh and application of science to the scientists, then emigrated to the Two Holy Mosques, and taken from the group, and moved to the city, and study the Noble Prophet, died in October.Of his books, a footnote to Sunan Ibn Majah, a footnote to explain the Oval, a footnote to explain the collection of mosques, a footnote to the opening of the Almighty I'm gallant in the branches of the Hanafi jurisprudence, and the opening of friendly explanation Sunan Abi Dawood.

(X) Index of the modern Bazahrip (i) Moradi: Wire Durar 4: 66, al-Baghdadi: those who know the gift 2: 318, Al-Kdioip 1: 331 332 380, Kettani index indexes 1: 103, index Timorese 1: 380.2: 160 203, an index Azhar 1: 452 453, al-Baghdadi:Webmasters Note 1: 140 204 595 (m) Abdul-Wahab Dahlawi: Hajj Q 11, p 6, p. 389 390


Footnote Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal ( being uploaded ..) - Nur al-Din Mohamed Abdel Hadi Abu al-Hasan al-Sindi

Footnote Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal ( being uploaded ..) - Nur al-Din Mohamed Abdel Hadi Abu al-Hasan al-Sindi

Footnote Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal (being uploaded ..) - Nur al-Din Mohamed Abdel Hadi Abu al-Hasan al-Sindi Tag Abdullah bin Ahmed bin Hanbal in his Musnad - Abdullah ibn Ahmad ibn Hanbal Al ujadat in Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal - Ahmad ibn Hanbal Elevator Ahmad in Musnad Ahmad Seal - Muhammad ibn Muhammad ibn Ali ibn Yusuf ibn islandVeterans of the narrators in Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal - Amer Hassan Sabri Outstanding to say in defending the Musnad of Imam Ahmad, followed by the tail (i library Ibn Taymiyyah) - Ahmed Bin Ali Ibn Hajar al-Shihab-Eldin - Mohamed Sibghatullah Almdrase Indian Outstanding to say in defending the Musnad of Imam Ahmad, followed by the tail (i Pakistan) - Ahmad ibn Ali ibn Hajar al-Shihab-Eldin - Mohamed Sibghatullah Almdrase IndianThe prayer - Hamad Mohammed Suleiman Abu rhetoricalPredicate (v: Ahmad Shakir and Hamza Zain - I ran) - Ahmad ibn Hanbal Musnad Imam Ahmad ibn Muhammad ibn Hanbal (Tel: Ahmed Shaker - i knowledge) - Ahmad ibn HanbalProceeds of the Musnad of Imam Ahmad ibn Hanbal - Abdullah bin Ibrahim bin Othman QaraawiMusnad al-Imam Muhammad ibn Idris al-Shafi'i, followed by Alexa Musnad (v rose) - Mohammed bin Idris al-Shafi'i - Singer bin Abdullah NasseriSunan Sayings of Imam Muhammad ibn Idris al-Shafi'i (d. Khater) - Mohammed bin Idris al-Shafi'iSunan Sayings of Imam Muhammad ibn Idris al-Shafi'i (d. Qalaji) - Mohammed bin Idris al-Shafi'iDoors said city of the Prophet peace be upon him - Abdul Rahman bin Abu al-Faraj al-JawziIslam, racism and differential tribes and with the colors in the balance of Islam - Abdul Aziz Abdul Rahman continent

حاشية مسند الإمام أحمد بن حنبل (جاري الرفع..) - نور الدين محمد عبد الهادي السندي أبو الحسن

حاشية مسند الإمام أحمد بن حنبل (جاري الرفع..) - نور الدين محمد عبد الهادي السندي أبو الحسن

زوائد عبد الله بن أحمد بن حنبل فى المسند - عبد الله بن أحمد بن حنبل

الوجادات في مسند الإمام أحمد بن حنبل - أحمد بن حنبل

المصعد الأحمد في ختم مسند الإمام أحمد - محمد بن محمد بن علي بن يوسف بن الجزري

المخضرمون من الرواة في مسند الإمام أحمد بن حنبل - عامر حسن صبري

القول المسدد في الذب عن المسند للإمام أحمد، ويليه ذيله (ط مكتبة ابن تيمية) - أحمد بن علي ابن حجر العسقلاني شهاب الدين - محمد صبغة الله المدراسي الهندي

القول المسدد في الذب عن المسند للإمام أحمد، ويليه ذيله (ط باكستان) - أحمد بن علي ابن حجر العسقلاني شهاب الدين - محمد صبغة الله المدراسي الهندي

شأن الدعاء - حمد محمد الخطابي أبو سليمان

المسند (ت: أحمد شاكر وحمزة الزين - ط دار الحديث) - أحمد بن حنبل

المسند الإمام أحمد بن محمد بن حنبل (ت: أحمد شاكر - ط المعارف) - أحمد بن حنبل

المحصل لمسند الإمام أحمد بن حنبل - عبد الله بن إبراهيم بن عثمان القرعاوي

مسند الإمام محمد بن ادريس الشافعي ويليه ترتيب مسند الإمام (ت رفعت) - محمد بن إدريس الشافعي - سنجر بن عبد الله الناصري

السنن المأثورة للإمام محمد بن إدريس الشافعي (ت خاطر) - محمد بن إدريس الشافعي

السنن المأثورة للإمام محمد بن إدريس الشافعي (ت قلعجي) - محمد بن إدريس الشافعي

أبواب ذكر مدينة الرسول صلى الله عليه وسلم - عبد الرحمن بن الجوزي أبو الفرج

الإسلام والعنصرية وتفاضل القبائل وذوي الألوان في ميزان الإسلام - عبد العزيز عبد الرحمن قارة

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=182420


Abu Raja Sindhi ( ابو رجاء السندي ) Searched Jokhio Shafique Ahmed.

NOTED PLEASE!

Before reading the Article: it requested that Abu Raja's real name is Abu Rajaai & in sindhi language same be written as ابو رِجَاءِ اَلسَندِي or اَبِي رِجَاءِ السِندِي further may please be seen the famous book MASHAAHEER -SINDH BY ALLAMA DEE MUHAMMAD WAFAI SINDH OF GHARI YASIN DISTT: SHIKARPUR_SINDH.

( JOKHIO SHAFIQUE AHMED ).

مطلع ٿو ڪجي ته امام ابو رِجاءِ السندي جيڪو قرآن تفسير حديث خاص طور فقه جو ڊاڪٽر پرفيسر هيو جنهن جو اصلي نالو ابو رِجاءِ آهي نه ڪو ابو راجه تنهن ڪري صحيح تلفظ ابو رجاء السندي ڪري پڙهيو وڃي، وڌيڪ تصديق توثيق لاء علامه دين محمد وفائي ڳڙهي ياسيني سنڌ جو لکيل ڪتاب ( مشاهير سنڌ ) پڙهيو وڃي _مسڪين جو کيو شفيق احمد

Abu Raja Al-Sindi (Arabic)ابو راجه السندي (d.321 A.H./d.900s A.D):Was the Arabic Scholar of Sindhi origin (now the part of Pakistan). He was traditionally of preoccupied with the Quran, Hadith and literature. He contributed in many fields, and is ranked among the foremost poets ofArabic from Mansura, Sindh, and he was also the teacher of Arab scholars, administrators and travelers who visited Sindh.

Contribution and work

It is said that at the request of his clan leader Mabruk, Abu Raja Al-Sindi embraced Islam. And was among those who translated the Quraninto Sindhi language during the reign of the Abbasid ruler Harun al-Rashid and the Abbasid Vizier of Sindh Abdullah Ibn Omar Hibari (d.893) governed for about 30 years and made great contribution to the cultural and economic development of the Sindhi province. It was during the Hibari period that Sindh became closer in its ties and relations with the city of Baghdad (Abode of Peace) Due to the patronage extended by early Abbasid Caliphs and their Baramakid Grand Vizier's, Abu Raja Al-Sindi and a number of Sindhi's went to Baghdad and engaged themselves in scientific and literary pursuits they translated a large number of Sanskrit books on mathematics, astronomy, astrology, medicine, literature and ethics into Arabic.

Among those who traveled to Baghdad was the mathematician Sind ibn Ali, a colleague of Al-Khwarizmi, the two authors have also published texts under the name of Kitāb al-ğabr wa-l-muqābala, they improved the structure of basic mathematics and translated and worked on the famous astronomical chart the Zij al-Sindhind.

Zīj al-Sindhind (Arabic: زيج "astronomical tables of Sind and Hind") is a work consisting of approximately 37 chapters on calendar and astronomical calculations and 116 tables with calendar, astronomical and astrological data, as well as a table of sine values. This is the first of many Arabic Zij's based on the Indian astronomical methods known as the Sindhind. The work contains tables for the movements of the sun, the moon and the five planets known at the time. This work marked the turning point in Islamic astronomy. Hitherto, Muslim astronomers had adopted a primarily research approach to the field, translating works of others and learning already discovered knowledge. Al-Khwarizmi's work marked the beginning of non-traditional methods of study and calculation

External references

  • Arab kingdom of al-Mansurah in Sind‎ - Page 145
  • The contribution of Indo-Pakistan to Arabic literature, from ancient times ...‎ - Page 12
  • History of Muslim civilization in India and Pakistan: a political and ...‎ - Page 49
  • Education in Sind: past and present‎ - Page 73
  • Islamic and comparative law quarterly‎ - Page 115
  • Islamic culture: the Hyderabad quarterly review‎ - Page 21

v • d • e

Sindhi Scholars: Abul Hassan Sindhi · · Abu Ata Sindhi · · Abu Mashar Sindhi · · Abu Raja Sindhi · · Mohammad Hayyat Al-Sindhi · · Ubaidullah Sindhi · ·Badee-ud-Deen Shah as-Sindhee · · Allama Makhdoom Muhammad Hashim Thattvi · · Maulana Taj Mohammad Amrothi · ·Hafiz-ul-milan Hafiz Muhammad Siddique Of Bhar Chandi · · Mirza Kalich Baig · · Dr. Umar Bin Muhammad Daudpota · · Allama I. I. Kazi · ·Maulana deen Muhammad Wafai · ·(Allama) Ghulam Mustafa Qasmi Sindhi. ·

http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Raja_Sindhi


شاه عبدالڪريم بلڙي وارو ۽ سندس شاعري حبيب سنائي

شاه عبدالڪريم بلڙي وارو ۽ سندس شاعري

حبيب سنائي

محترم عمر بن محمد دائود پوٽي پنهنجي مرتب ڪيل ڪتاب بعنوان ”شاه ڪريم بلڙيءَ واري جو ڪلام“ ۾ لکيو آهي ته هيءُ صوفي بزرگ ۽ شاعر تاريخ 20 شعبان، سن 944 هه، (20 جنوري 1538ع ) تي مشهور شهر متعلوي (هاڻوڪي مٽياري شهر جو پراڻو نالو) ۾ ڄائو هو. ياد رهي شاه ڪريم سنڌ جي بي مثل شاعر ۽ بزرگ شاه لطيف جو تڙ ڏاڏو هو. شاه ڪريم جو اهم ترين همعصر يا پاڙيسري مخدوم نوح هالا ڪنڊي وارو هو. محترم دائود پوٽي ان ڪتاب ۾ اهو به لکيو آهي ته شاه ڪريم مخدوم نوح جي اشاري سان ئي متعلوي جي اباڻوشهر کي ڇڏي وڃي بلڙي جو شهر وسايو. اتي ئي 88 ورهين جي ڄمار ۾ تاريخ 7 ذوالعقد 1032 هه آچر رات وفات ڪيايون.

بلڙي شاه ڪريم نالي واري ڳوٺ يا شهر هاڻي ٽنڊو محمد خان ضلعي ۾ شامل آهي. اڳي اهو حيدرآباد ضلعي ۾ شامل هو. مرزا قليچ بيگ موجب اهو حيدرآباد کان چاليهه ميل پرتي آهي. (احوال شاه عبدالطيف ڀٽائي) مرحوم دائود پوٽي پنهنجي مذڪوره ڪتاب ۾ ٽنڊو محمد خان کان بلڙي تائين مفاصلو 24 ميل ڄاڻايو آهي

قصو ڪوتاهه دائود پوٽي موجب شاه ڪريم ڪل 94 بيت چيا آهن. هن صاحب اهي بيت ۽ شاه ڪريم جون حڪايتون ۽ فرمان هڪ ٻئي ڪتاب بيان العارفين تان کنيا ۽ سوڌيا سنواريا آهن. ياد رهي ته 1904 ڌاري مرزا قليچ بيگ به ”رساله ڪريمي“ نالي سان اهو ڪلام مرتب ڪيو هو. ڪتاب ۾ بيتن جو نه صرف سنڌي ترجمو بلڪ فارسي ترجمو به ڏنو ويو آهي. انهي ڪتاب ۾ ڏنل پهرين پندرهن بيت ۽ سنڌي ترجمو هيٺ ڏجي ٿو. وڌيڪ ٻئي ڀيري. انهن کي پڙهو ۽ لطف ماڻيو.

1

تون چَؤُ اَللهُ هيڪـَـڙو، وائي ٻِي مَ سِکُ

سچو اَکَــرُ مَنَ ۾، سو ئي لکِئــو لِکُ.

ترجمو: تون چؤ ته الله هيڪڙو آهي ۽ ٻي وائي نه سک، اهو سچو اکر وري وري من ۾ پيو لک.

2

ڌَڪين ڌاتِ پئو، هِنــيَــڙو لُــهَه! سَـنداڻ جين،

سَنـڀـاري کيٖ سَـڄَــڻيٖ، وِرۡڄِي تان نهَ وِئـو.

ترجمو: لوهه جي سنداڻ وانگر دل کي ڌڪن جي عادت پيئي، تنهنڪري سڄڻن کي سنڀاري پگھارجي نه ويئي.

3

چرئــِو جِن چِتُ ڪري، سڱ سَڀيئي ڇِن،

جي ڀائِين پِرِيَ مِـڙان، ته مَتِ مُوجي ڳِنُ.

ترجمو: دل ديوانن وانگر ڪري، سڀ ناتا ڇني ڇڏ، جي ڀائين ته دوست کي مِلان ته اها منهنجي نصيحت وٺ.

ساڳيو بيت ٿوريءَ ڦير ڦار سان ٻئي موقعي تي چيو اٿس:

اُٿي چَلُ چرئن جِينءَ، سَڱَ سَڀيئي ڇِنُ،

جي ڀائين پِرِيَ مِڙانۡ، تهَ مَتِ مُوجي ڳِنُ.

4

پِريان سندي ڳالَــڙِي، جيڪو ٻِـئِـي ڪري،

مَت مُوجي ڪَــن ڪَر، تيٖ کيٖ جابُ م ڏي.

ترجمو: جيڪو محبوب جي سخن کان سواءِ ٻي وائي وات آڻي، تنهن کي منهنجي نصيحت ڪَنِ ڪري ڪونه جواب نه ڏي.

5

وائِــيَ ٻِيَ م ڀُلُ، مِــرئان موُران پَکڻان،

بلا سندو سَــڄَــڻي، هو هُلاچو هُلُ.

ترجمو: ٻيءَ ڪنهن ڳالهه تي ٺَڳجي نه وڃ، جيئن مِرُن، ماڪوڙين ۽ پکين جي ڳالهه، خدا جو سنهن ته هي سڀ هُل هُلاچو دوست جو آهي.

6

مَتِيُون ميڙيٖ کانءِ، واچا کِجِي وچ پئو،

جو تو سائِــرُ ڀائيو، سو هُـرُ ٻوئي ناه.

ترجمو: سڀ متيون ميڙي کانءِ (ساڙي ڇڏ)، ۽ واچ (سِڪَ) مان کِجي، وچ ۾ ڪاهي پؤ؛ جو تو درياءُ سمجھيو آهي، سو ته هڪڙي وک به نه آهي.

7

هِيـُـون ڏجيٖ حبيبَ کي، لِڱَ گڏجــن لوڪَ،

کُڏِيـُـون ۽ کروتُــون، اِي پُڻ سَڳَر ٿوڪَ.

ترجمو: دل دوست کي ڏجي، ۽ لڱ لوڪ سان گڏجن (يعني انجمن ۾ خلوت ڪرڻ گھرجي)؛ حجرا ۽ کروٿون، اهي پڻ چڱيون شيون آهن.

8

وِهاڻِــيَ ئِي وَڃُ، تو نه سَرَندو تِنِ ريٖ،

تان سا وڃي ڀَڃَ، پِيَئِي جا ڪاڻِ پرِيَن سين.

ترجمو: توڻي پره ڦٽي آهي ته به اٿي هل، ڇاڪاڻ ته انهن کان سواءِ تنهنجو چارو نه آهي؛ پرين سان ڪاڻ پيئي اٿئي، سا وڃي لاهه.

9

جي جاڳـَـندي مَنَ ۾، سُتي پڻ سيئي،

مَنُ پِرۡيان نيئي، پَـڳهــئو پاڻَ ڳَري.

ترجمو: جي جاڳندي من ۾ آهن، ستي پڻ سي ئي آهن؛ پرين منهنجو من نيئي پاڻ سان اٽڪائي ڇڏيو آهي.

10

مُٺِ ڀِيڙِيائي ڀَلِي، جو اُپٽي ته واءُ،

جو پَڌر وِڌِي ڳالڙي، تو ڇَڏيٖ وڃي ساءُ.

ترجمو: مٺ ڀيڙيل چڱي آهي، جو اُپٽبي ته واءُ؛ جڏهن ڪا ڳالهه پڌري ٿئي ٿي، تڏهن لذت ڇڏيو وڃي.

11

پاڻيهاري سڀڪا، جا سِرِ گھَڙو ڌري،

ڪالههِ سَندي سَڄَڻي، ڪا پورهِي ڀَري.

سنڌي ترجمو: جيڪا به عورت پاڻِيءَ جو دلو سر تي ڌري ٿي، تنهن کي پاڻياري ڪوٺجي ٿو، فرق رڳو هي آهي، ته انهن مان ڪا خاص دوستيءَ خاطر پاڻي ڀري ٿي ۽ ڪا فقط پورهيي خاطر.

12

وَرَ وِسري ته ڪوهُ؟ پَرَ ورُ نه وِسَرئِوسِ،

ڪونه چُوندو ڪڏهِين، تَه اڱَڻِ اونڌائوس.

ترجمو: جيڪڏهن مڙس کان وسري ويئي ته ڇا ٿيو؟ پر مڙس کي نه وساريائين. ڪوبه ڪڏهن ائني ته چوندو ته سندس گھر ۾ اونده آهي.

13

پاڻِيارِيَ سِرِ ٻِهۡڙو، جَرَ تي پکي جِيۡنءَ،

اسان سڄڻ تِيۡنءَ، رهيو آهي روحَ ۾.

(هن جو ترجمو ڪونه ڏنو ويو آهي.)

14

جيڪيٖ گھَرا مَ وَڃُ، جيڪي موٽ مَ سُوهَڻي؛

هيڪڙيائِي هَٿَ ڪَرِ، ٻِيون ڀاڄوءَ جِيۡن ڀَڃُ.

ترجمو: يا ته گهران ٻاهر نه وڃ، يا ته موٽ نه، اهي سوهڻي! هيڪڙائي هٿ ڪر، ۽ ٻين شين کي ڀڳلن شين وانگر ڀڃي ٽڪر ڪر.

15

سوئِـي هيڏان، سوئِي هوڏان، سوئِي مَنِ وَسيٖ،

تي هِين سنَدي سوَجَهري، سوئِي سو پَسيٖ.

ترجمو: اهوئي هيڏانهن آهي، اهوئي هوڏانهن آهي، ۽ اهوئي من ۾ وسي ٿو؛ انهيءَ جي ئي سوجھري، ان کي پسجي ٿو.

sanaihabib@yahoo.com

http://www.sindhiadab.netfirms.com/articals/33.htm

The conquest of Jerusalem at the hands of Omar bin al-Khattab



فتح بيت المقدس على يدي عمر بن الخطاب

ذكره أبو جعفر بن جرير في هذه السنة عن رواية سيف بن عمر وملخص ما ذكره هو وغيره أن أبا عبيدة لما فرغ من دمشق كتب إلى أهل إيليا يدعوهم إلى الله والى الإسلام أو يبذلون الجزية أو يؤذنون بحرب فأبوا أن يجيبوا إلى ما دعاهم إليه فركب إليهم في جنوده واستخلف على دمشق سعيد بن زيد ثم حاصر بيت المقدس وضيق عليهم حتى أجابوا إلى الصلح بشرط أن يقدم إليهم أمير المؤمنين عمر بن الخطاب فكتب إليه أبو عبيدة بذلك فاستشار عمر الناس في ذلك فأشار عثمان بن عفان بأن لا يركب إليهم ليكون أحقر لهم وأرغم لأنوفهم وأشار علي بن أبي طالب بالمسير إليهم ليكون أخف وطأة على المسلمين في حصارهم بينهم فهوى ما قال علي ولم يهو ما قال عثمان وسار بالجيوش نحوهم واستخلف على المدينة علي بن أبي طالب وسار العباس بن عبد المطلب على مقدمته فلما وصل إلى الشام تلقاه أبو عبيدة ورؤوس الأمراء كخالد بن الوليد ويزيد بن أبي سفيان فترجل أبو عبيدة وترجل عمر فأشار أبو عبيدة ليقبل يد عمر فهم عمر بتقبيل رجل أبي عبيدة فكف أبو عبيدة فكف عمر.

ثم سار حتى صالح نصارى بيت المقدس واشترط عليهم إجلاء الروم إلى ثلاث ثم دخلها إذ دخل المسجد من الباب الذي دخل منه رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة الإسراء ويقال أنه لبى حين دخل بيت المقدس فصلى فيه تحية المسجد بمحراب داود وصلى بالمسلمين فيه صلاة الغداة من الغد فقرأ في الأولى بسورة ص وسجد فيها والمسلمون معه وفي الثانية بسورة بني إسرائيل ثم جاء إلى الصخرة فاستدل على مكانها من كعب الأحبار وأشار عليه كعب أن يجعل المسجد من ورائه فقال ضاهيت اليهودية ثم جعل المسجد في قبلي بيت المقدس وهو العمري اليوم ثم نقل التراب عن الصخرة في طرف ردائه وقبائه ونقل المسلمون معه في ذلك وسخر أهل الأردن في نقل بقيتها وقد كانت الروم جعلوا الصخرة مزبلة لأنها قبلة اليهود حتى أن المرأة كانت ترسل خرقة حيضتها من داخل الحوز لتلقى في الصخرة وذلك مكافأة لما كانت اليهود عاملت به القمامة وهى المكان الذي كانت اليهود صلبوا فيه المصلوب فجعلوا يلقون على قبره القمامة فلأجل ذلك سمى ذلك الموضع القمامة وانسحب الاسم على الكنيسة التي بناها النصارى هنالك وقد كان هرقل حين جاءه الكتاب النبوي وهو بإيلياء وعظ النصارى فيما كانوا قد بالغوا في إلقاء الكناسة على الصخرة حتى وصلت إلى محراب داود قال لهم إنكم لخليق أن تقتلوا على هذه الكناسة مما امتهنتم هذا المسجد كما قتلت بنو إسرائيل على دم يحيى بن زكريا ثم أمروا بإزالتها فشرعوا في ذلك فما أزالوا ثلثها حتى فتحها المسلمون فأزالها عمر بن الخطاب وقد استقصى هذا كله بأسانيده ومتونه الحافظ بهاء الدين بن الحافظ أبي القاسم بن عساكر في كتابه المستقصى في فضائل المسجد الأقصى.

وذكر سيف في سياقه أن عمر رضى الله عنه ركب من المدينة على فرس ليسرع السير بعد ما استخلف عليها علي بن أبي طالب فسار حتى قدم الجابية فنزل بها وخطب بالجابية خطبة طويلة بليغة منها أيها الناس أصلحوا سرائركم تصلح علانيتكم واعملوا لآخرتكم تكفوا أمر دنياكم واعلموا أن رجلا ليس بينه وبين آدم أب حي ولا بينه وبين الله هوادة فمن أراد لحب طريق وجه الجنة فليلزم الجماعة فإن الشيطان مع الواحد وهو مع الاثنين أبعد ولا يخلون أحدكم بامرأة فإن الشيطان ثالثهما ومن سرته حسنته وساءته سيئته فهو مؤمن وهي خطبة طويلة اختصرناها.

ثم صالح عمر أهل الجابية ورحل إلى بيت المقدس وقد كتب إلى أمراء الأجناد أن يوافوه في اليوم الفلاني إلى الجابية فتوافوا أجمعون في ذلك اليوم إلى الجابية فكان أول من تلقاه يزيد بن أبي سفيان ثم أبو عبيدة ثم خالد بن الوليد في خيول المسلمين وعليهم يلامق الديباج فسار إليهم عمر ليحضنهم فاعتذروا إليه بأن عليهم السلاح وأنهم يحتاجون إليه في حروبهم فسكت عنهم واجتمع الأمراء كلهم بعدما استخلفوا على أعمالهم سوى عمرو بن العاص وشرحبيل بن حسنة، فينما عمر في الجالبية إذا بكردوس من الروم بأيديهم سيوف مسللة فسار إليهم المسلمون بالسلاح فقال عمر إن هؤلاء قوم يستأمنون فساروا نحوهم فإذا هم جند من بيت المقدس يطلبون الأمان والصلح من أمير المؤمنين حين سمعوا بقدومه فأجابهم عمر رضى الله عنه إلى ما سألوا وكتب لهم كتاب أمان ومصالحة وضرب عليهم الجزية واشترط عليهم شروطا ذكرها ابن جرير وشهد في الكتاب خالد بن الوليد وعمرو بن العاص وعبد الرحمن بن عوف ومعاوية بن أبي سفيان وهو كاتب الكتاب وذلك سنة خمس عشرة ثم كتب لأهل لد ومن هنالك من الناس كتابا آخر وضرب عليهم الجزية ودخلوا فيما صالح عليه أهل إيلياء.

ولما صالح أهل الرملة وتلك البلاد أقبل عمرو بن العاص وشرحبيل بن حسنة حتى قدما الجابية فوجدا أمير المؤمنين عمر بن الخطاب راكبا فلما اقتربا منه أكبا على ركبتيه فقبلاها واعتنقهما عمر معا رضى الله عنهم قال سيف ثم سار عمر إلى بيت المقدس من الجابية وقد توخى فرسه فأتوه ببرذون فركبه فجعل يهملج به فنزل عنه وضرب وجهه وقال لا علم الله من علمك هذا من الخيلاء ثم لم يركب برذونا قبله ولا بعده ففتحت إيلياء وأرضها على يديه ماخلا أجنادين فعلى يدي عمرو وقيسارية فعلى يدي معاوية هذا سياق سيف بن عمر وقد خالفه غيره من أئمة السير فذهبوا إلى أن فتح بيت المقدس كان في سنة ست عشرة.

قال أبو مخنف لما قدم عمر الشام فرأى غوطة دمشق ونظر إلى المدينة والقصور والبساتين تلا قوله تعالى كم تركوا من جنات وعيون وزروع ومقام كريم ونعمة كانوا فيها فاكهين كذلك وأورثناها قوما آخرين

ثم أنشد قول النابغة:

هما فتيا دهر يكر عليهما == نهار وليل يلحقان التواليا

إذا ما هما مرا بحي بغبطة == أناخا بهم حتى يلاقوا الدواهيا

وقد روينا أن عمر حين دخل بيت المقدس سال كعب الأحبار عن مكان الصخرة فقال يا أمير المؤمنين اذرع من وادي جهنم كذا وكذا ذراعا فهي ثم فذرعوا فوجدوها وقد اتخذها النصارى مزبلة كما فعلت اليهود بمكان القمامة وهو المكان الذي صلب فيه المصلوب الذي شبه بعيسى فاعتقدت النصارى واليهود أنه المسيح وقد كذبوا في اعتقادهم هذا كما نص الله نص الله تعالى على خطئهم في ذلك والمقصود أن النصارى لما حكموا على بيت المقدس قبل البعثة بنحو من ثلثمائة سنة طهروا مكان القمامة واتخذوه كنيسة هائلة بنتها أم الملك قسطنطين باني المدينة المنسوبة إليه واسم أمه هيلانة الحرانية البندقانية وأمرت ابنها فبنى للنصارى بيت لحم على موضع الميلاد وبنت هي على موضع القبر فيما يزعمون والغرض أنهم اتخذوا مكان قبلة اليهود مزبلة أيضا في مقابلة ما صنعوا في قديم الزمان وحديثه فلما فتح عمر بيت المقدس وتحقق موضع الصخرة أمر بإزالة ما عليها من الكناسة حتى قيل أنه كنسها بردائه ثم استشار كعبا أين يضع المسجد فأشار عليه بأن يجعله وراء الصخرة فضرب في صدره وقال يا ابن أم كعب ضارعت اليهود وأمر ببنائه في مقدم بيت المقدس قال الإمام أحمد حدثنا أسود بن عامر ثنا حماد بن سلمة عن أبي سنان عن عبيد بن آدم وأبي مريم وأبي شعيب أن عمر بن الخطاب كان بالجابية فذكر فتح بيت المقدس قال قال ابن سلمة فحدثنى أبو سنان عن عبيد بن آدم سمعت عمر يقول لكعب أين ترى أن أصلى قال إن أخذت عنى صليت خلف الصخرة وكانت القدس كلها بين يديك فقال عمر ضاهيت اليهودية لا ولكن أصلي حيث صلى رسول الله r فتقدم إلى القبلة فصلى ثم جاء فبسط ردائه وكنس الكناسة في ردائه وكنس الناس وهذا إسناد جيد اختاره الحافظ ضياء الدين المقدسي في كتابه المستخرج وقد تكلمنا على رجاله في كتابنا الذي أفردناه في مسند عمر ما رواه من الأحاديث المرفوعة وما روى عنه من الآثار الموقوفة مبوبا على أبواب الفقه ولله الحمد والمنة.

وقال أبو بكر بن أبي الدنيا حدثني الربيع بن ثعلب نا أبو إسماعيل المؤدب عن عبد الله بن مسلم ابن هرمز المكي عن ابي الغالية الشامي قال قدم عمر بن الخطاب الجابية على طريق إيلياء على جمل أورق تلوح صلعته للشمس ليس عليه قلنسوة ولا عمامة تصطفق رجلاه بين شعبتي الرحل بلا ركاب وطاؤه كساء إنبجاني ذو صوف هو وطاؤه إذا ركب وفراشه إذا نزل حقيبته نمرة أو شملة محشوة ليفا هي حقيبته إذا ركب ووسادته إذ نزل وعليه قميص من كرابيس قد رسم وتخرق جنبه فقال ادعوا لي رأس القوم فدعوا له الجلومس فقال اغسلوا قميصي وخيطوه وأعيروني ثوبا أو قميصا فأتى بقميص كتان فقال ما هذا قالوا كتان قال وما الكتان فأخبروه فنزع قميصه فغسل ورقع وأتى به فنزع قميصهم ولبس قميصه فقال له الجلومس أنت ملك العرب وهذه البلاد لا تصلح بها الإبل فلو لبست شيئا غير هذا وركبت برذونا لكان ذلك أعظم في أعين الروم فقال نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فلا نطلب بغير الله بديلا فأتى ببرذون فطرح عليه قطيفة بلا سرج ولا رحل فركبه بها فقال احبسوا احبسوا ما كنت أرى الناس يركبون الشيطان قبل هذا فأتى بجمله فركبه.

وقال إسماعيل بن محمد الصفار حدثنا سعدان بن نصر حدثنا سفيان عن أيوب الطائي عن قيس بن مسلم عن طارق بن شهاب قال لما قدم عمر الشام عرضت له مخاضة فنزل عن بعيره ونزع موقيه فأمسكهما بيده وخاض الماء ومعه بعيره فقال له أبو عبيدة قد صنعت اليوم صنيعا عظيما عند أهل الأرض صنعت كذا وكذا قال فصك في صدره وقال أولو غيرك يقولها يا أبا عبيدة إنكم كنتم أذل الناس وأحقر الناس وأقل الناس فأعزكم الله بالإسلام فمهما تطلبوا العز بغير يذلكم الله.

أما العهدة العمرية التي أجمع عليها صحابة رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فهذا نصها: ( بِسْمِ اللهِ الرّحْمَنِ الرّحيمِ ، هذا ما أعطى عبد الله عمر أمير المؤمنين أهل إيلياء من الأمان - وإيلياء هي القدس - أعطاهم أماناً لأنفسهم وأموالهم ، ولكنائسهم وصلبانهم ، وسقيمها وبريئها وسائر ملتها ، أنه لا تسكن كنائسهم ولا تهدم ، ولا ينتقص منها ولا من حيزها ، ولا من صليبهم ، ولا من شيء من أموالهم ، ولا يكرهون على دينهم ، ولا يضار أحد منهم ، ولا يسكن بإيلياء معهم أحد من اليهود - نعم أيها المسلمون ، ولا يسكن بإيلياء معهم أحد من اليهود - وعلى أهل إيلياء أن يعطوا الجزية كما يعطي أهل المدائن ، وعليهم أن يخرجوا منها الروم ، ومن أحب من أهل إيلياء أن يسير بنفسه وماله مع الروم ويخلي بيعهم وصلبهم فإنهم آمنون على أنفسهم وعلى بيعهم وصلبهم حتى يبلغوا أمنهم ، وعلى ما في هذا الكتاب عهد الله وذمة رسوله وذمة الخلفاء وذمة المؤمنين إذا أعطوا الذي عليهم من الجزية ، شهد على ذلك خالد بن الوليد ، وعمرو بن العاص ، وعبد الرحمن بن عوف ، ومعاوية بن أبي سفيان وكتب وحضر سنة خمس عشرة )

ذكره أبو جعفر بن جرير في هذه السنة عن رواية سيف بن عمر وملخص ما ذكره هو وغيره أن أبا عبيدة لما فرغ من دمشق كتب إلى أهل إيليا يدعوهم إلى الله والى الإسلام أو يبذلون الجزية أو يؤذنون بحرب فأبوا أن يجيبوا إلى ما دعاهم إليه فركب إليهم في جنوده واستخلف على دمشق سعيد بن زيد ثم حاصر بيت المقدس وضيق عليهم حتى أجابوا إلى الصلح بشرط أن يقدم إليهم أمير المؤمنين عمر بن الخطاب فكتب إليه أبو عبيدة بذلك فاستشار عمر الناس في ذلك فأشار عثمان بن عفان بأن لا يركب إليهم ليكون أحقر لهم وأرغم لأنوفهم وأشار علي بن أبي طالب بالمسير إليهم ليكون أخف وطأة على المسلمين في حصارهم بينهم فهوى ما قال علي ولم يهو ما قال عثمان وسار بالجيوش نحوهم واستخلف على المدينة علي بن أبي طالب وسار العباس بن عبد المطلب على مقدمته فلما وصل إلى الشام تلقاه أبو عبيدة ورؤوس الأمراء كخالد بن الوليد ويزيد بن أبي سفيان فترجل أبو عبيدة وترجل عمر فأشار أبو عبيدة ليقبل يد عمر فهم عمر بتقبيل رجل أبي عبيدة فكف أبو عبيدة فكف عمر.

http://forum.stop55.com/82761.html

ترجمون هيٺ ٻيئي ڪمنٽس م ڏسو

Mentioned by Abu Ja'far ibn Jarir at this year's novel Saif bin Omar and a summary of what was said, he and others said that Abu Obeida the finished Damascus wrote to the people of Elijah to invite them to God and to Islam, or go to the tribute or adhaan war they refused to respond to what he called him rode them in soldiers and Normans on Damascus Said ibn Zayd then laid siege to Jerusalem and the lack of them even responded to the Magistrate provided that they present them Commander of the Faithful Umar bin al-Khattab wrote to Abu Obeida so consulted the age of the people in that he pointed Othman bin Affan that are not riding them to be contemptible to them and forced to their noses and pointed Ali ibn Abi Talib, hike to them to be less burdensome on Muslims in the siege, including as Fancy what he said to not Iho what he said Osman and marched armies at them and Normans on the city Ali bin Abi Talib and walked Abbas ibn Abd al-Muttalib at the toe when he arrived to Syria received Abu Obeida and the heads of princes Kkhald ibn al-Walid and Yazid bin Abi Sufyan Abu Obeida Ftergel got off the Abu Omar recalled his servants to accept the hand of Omar Omar understanding of kissing a man Abu Obeida VQF VQF Omar Abu Obeida.

Then walked up to favor the Christians of Jerusalem, told them the evacuation of rum to three, and income as he enters the mosque door, which came from the Messenger of Allah peace be upon him for the night, said that it has met when he entered Jerusalem and prayed when greeting the mosque Bmihrab David and blessings of Muslims the Fajr prayer of tomorrow the poorest in the first surah Al and worshiped by the Muslims with him in the second surah Bani Israel and then came to the rock Fastdl the place of the plates and he was the heel that makes the mosque from behind and said Dahet Jewish and then make the mosque in the tribal Jerusalem which is the age today and then move the soil for rock at the edge of his cloak and Kabbaih and the transfer of Muslims with him in it and mocked the people of Jordan in the transfer of rest has been a Roman made rock dustbin as they kiss the Jews so that the woman was sent rag Hidtha from within the Haouz to receive in the Rock and a reward for the Jews treated by the garbage, a place which was Jews crucified the crucified So they threw on his grave garbage we be so called that placement of garbage and pulled out the name of the church built by the Christians, there was Hercules when he received the book Prophet is Biilia preaching Christians as they have exaggerated in the dumping of garbage on the rock until they reached the altar of David said to them, You are a worthy for the kill on this garbage, which Amthuntm this mosque and killed the children of Israel on the blood of John the Baptist and then ordered to remove them Fsharawa in that what they removed a third of even the Saracens and removes Umar ibn al-Khattab has investigated all this isnaads and Mtonh keeper Bahaa El Din Al-Hafiz Abu al-Qasim ibn Asaker investigator in his book about the virtues of the Al Aqsa Mosque.

The sword in the course of that Omar may Allah be pleased with him behind the city on a horse to speed up the walk after the Normans by Ali bin Abi Talib went through even offered Jabiya sat down with and speeches Paljabip long speech eloquent of you people make amends Srairkm serve Alanitkm and work to Akrtkm you stop is your world and know that a man not between him and Adam's father, living or between him and God's relentless love it wanted by the Paradise Community Vlilzim the devil with a single with them both far not one of you be alone with a woman, the Devil and the third was the navel Adsth good deeds and his bad deeds, is a believer Achtsrnaha a long speech.

Then for age people Jabiya and departed to Jerusalem wrote to the commanders of troops telling that to inform him of the day Doe to Jabiya Vetoavo of them together that day to Jabiya was first received by Yazid ibn Abi Sufyan and Abu Obeida then Khalid bin Al Waleed in the horses of Muslims and they Elamq brocade Fassar them Omar Ihdhanhm apologized to him that they have arms and they need to in their wars remained silent about them and met the princes, all after Astkhalafoa on their business only Amr ibn al-Aas and Sharhabil bin good, Vinma Omar Aljalbip if Bcardos Roman hands Swords Msllp walked them Muslims armed Umar said that these people Istomnon they went at them if they are recruited from Jerusalem asking for security and peace of the faithful when they heard of his arrival answered Umar to what they asked and they wrote a book security and reconciliation, and knock them tribute and told them to conditions mentioned by Ibn Jarir and saw in the book Khalid bin Walid and Amr ibn al-Aas and Abdullah Rahman bin Awf and Muawiyah ibn Abi Sufyan, a writer and this book fifteen years old then wrote to the people of LED, and there is another book of people and knock them tribute and entered in favor of it s the people.

As for the people of Ramle and that country accept the Amr ibn al-Aas and Sharhabil bin good so forward Jabiya they found the Commander of the Faithful Umar bin al-Khattab passengers when he approached him Akpa on his knees Vqublaha and Atngahma life together, God bless them said Saif then walked Omar to Jerusalem from Jabiya has envisaged his horse him when he Berdhun Frckbh Making Ehmlj tags sat down with him and hit his face and said not aware of the God of your knowledge of this out of pride, and you do not ride Brdhuna before or after it opened Iilia and land on his hands raw Ajnadin At the hands of Amr and Caesarea At the hands of Muawiyah this context Saif bin Omar has been violated by other imams walk I went to the conquest of Jerusalem was sixteen years old.

Mkhanv said Abu Omar al-Sham when he came, he saw schwing and looked to the city, palaces and gardens read a meaning how much left of the gardens and cornfields, and the eyes and place of cream, wherein they took delight as well as it happened!

Then sang the words of genius:

Two young forever Wicker them day and night == prejudicial Altuwalia

If two bitter pleasure district == Onacha them until they meet Aldoahia

The narrated that Omar when he entered Jerusalem Sal plates where Rock said, "O faithful arms of the valley of hell as well as well as the arm is then Vdhirawa Fujduha has been taken by the Christians dustbin as did the Jewish place of garbage which is where the heart of the Crucified, who has likened Jesus I thought Christians and Jews that Christ has lied in their belief that as the text is the text of God in their mistakes, the point is that Christians, as ruled over Jerusalem before the mission by about three hundred years old cleaned up a dumpster and they have taken the church a huge built or King Constantine builder of the city against him and the name of his mother Helena Hurrian Abanndghanip and ordered her son built for the Christians of Bethlehem on the position of Birth and a girl is on the position of the grave as they claim and the purpose they have taken place kiss Jews dustbin also in an interview what they had done in ancient times and his speech when opening Omar Jerusalem and check into the Rock ordered the removal of what from the garbage so it was said that the sweep awarded robes and then consulted the heels of where to put the mosque recalled him that makes him behind the rock struck in the chest and said, "O Ibn Umm heel Paralleling the Jews and was commissioned at the forefront of the house of the holy Imam Ahmad narrated black bin Amer idol Hammad ibn Salamah from Abu Sinan Ubayd ibn Adam and father of Mary and father Shoaib that Umar ibn al-Khattab was Paljabip stated conquest of Jerusalem said, I'm Salamah Vhdtny Abu Sinan Ubayd ibn Adam heard Omar say to heel Where do you see that I pray he said that took me I prayed behind the rock, and Jerusalem was all in your hands Umar said Dahet Jewish No, but I pray where The Messenger of Allah r shall submit to the Qiblah and prayed, and then came So he held out his cloak and sweep the garbage in his cloak, sweeping people and the attribution of good chosen by Hafiz Ziauddin Conclave in his book extracted has spoken to men in our book, which Oferdnah in Musnad Umar narrated of the conversations brought and told him of the effects tabular suspended at the gates of jurisprudence and all praise and gratitude be to Allah.

Abu Bakr ibn Abi Dunya me spring Ben Fox Na Abu Ismail polite Abd-Allah ibn Muslim Ibn Hormuz SHRINE Abi dear Shami said made Umar ibn al-Khattab Jabiya on the road Iilia sentences Leaved waving his bald head to the sun does not have to cap or turban Tstefq legs between Divisions Travellers without passengers and Taip Apparel Inbjani Wooled is Taip if installed and bed if you took his bag tiger or Shimla stuffed Leiva is his bag when mounted and Osadth it came down and him by the shirt of Crapis has been traced and violate his side, he claimed to me the top people they called him Aljloms said to wash my shirt and Khitoh and Oaeroni dress or a T-shirt came shirt Linen said what this said Flax said, and flax told him taking away his shirt washed and patches, and brought him taking away Their mask and wearing his shirt and said to him Aljloms You are the king of the Arabs and this country does not fit the camels if I wore something other than this and installed Brdhuna it would have been greatest in the eyes of the Romans said, them, ye Islam does not ask God without a substitute and he came Berdhun cast upon him, without plush saddle and left the Frckbh said Ahpsoa Ahpsoa what you see people riding the devil came by this inter Frckbh.

Said Ismail bin Muhammad al-Saffar told us monkey ibn Nasr narrated by Sufyan from Ayyub al-Tai Qais ibn Muslim Tariq ibn Shihab said, when Umar went to Syria before his Ford sat down on his camel and disarmament Moekaya Vomskhma his hand and ran the water and with his camel said to him, Abu Obeida have made today's favor, a great When people of the land made such and such said Vsk in the chest and said Oulu others say, O Abu Obeida you if you are humiliated the most despicable people and the people and less people Voazkm whatever you ask God to Islam without Ivlkm splendor of God.

The age of custody which the whole of the Companions of the Messenger of Allah may Allah bless him and his family and him, it read: (the name of God the Merciful, this is what gave Abdullah Omar faithful people Iilia of security - and Iilia is Jerusalem - gave them safer for themselves and their money, and their churches and crosses, and Sagimha and Briiha and other Mmeltha, it does not inhabit their churches not destroyed, nor detract from nor Hisaha, nor of their Cross, nor any of their wealth, do not hate their religion, not harmed one of them, or live Biilia with one of the Jews - Yes Dear Muslims, nor live Biilia with one of the Jews - and the people of Iilia to give tribute also gives the people of the cities, and they have to give them rum, and love of the people of Iilia to walk by himself and his wealth with rum and a bargain sale and Salbhm they are safe to themselves and the sale and crucified until they reach their security, What in this book, God's covenant edema Messenger edema caliphs edema faithful if given by them of tribute, witnessed by the Khalid bin Walid, Amr bin Aas, and Abdur Rahman bin Awf and Muawiyah ibn Abi Sufyan, books, and was attended by the age of fifteen)

Mentioned by Abu Ja'far ibn Jarir at this year's novel Saif bin Omar and a summary of what was said, he and others said that Abu Obeida the finished Damascus wrote to the people of Elijah to invite them to God and to Islam, or go to the tribute or adhaan war they refused to respond to what he called him rode them in soldiers and Normans on Damascus Said ibn Zayd then laid siege to Jerusalem and the lack of them even responded to the Magistrate provided that they present them Commander of the Faithful Umar bin al-Khattab wrote to Abu Obeida so consulted the age of the people in that he pointed Othman bin Affan that are not riding them to be contemptible to them and forced to their noses and pointed Ali ibn Abi Talib, hike to them to be less burdensome on Muslims in the siege, including as Fancy what he said to not Iho what he said Osman and marched armies at them and Normans on the city Ali bin Abi Talib and walked Abbas ibn Abd al-Muttalib at the toe when he arrived to Syria received Abu Obeida and the heads of princes Kkhald ibn al-Walid and Yazid bin Abi Sufyan Abu Obeida Ftergel got off the Abu Omar recalled his servants to accept the hand of Omar Omar understanding of kissing a man Abu Obeida VQF VQF Omar Abu Obeida

Jokhio Shafique Ahmed

http://www.noblesanctuary.com/Quds.html