Realtime Hit Counter

Tuesday, 29 March 2011

منتديات روض الرياحين ريحانة الدفاع عن مذهب أهل السنة موقف الشيخ محمد حياة السندي من وحدة الوجود وابن عربي

منتديات روض الرياحين ريحانة الدفاع عن مذهب أهل السنة

موقف الشيخ محمد حياة السندي من وحدة الوجود وابن عربي

الحمد لله تعالى

في جواب طويل عن سؤال ورد على الشيخ محمد بن حياة السندي (ت1163هـ) من أحد الأشراف يسأل فيه عن قوم يقولون بوحدة الوجود، ولهم غلو في الشيخ ابن عربي الحاتمي، قال:

ماذا يريدون بوحدة الوجود؟

فإن أرادوا أن ليس في الوجود إلا الموجود الواحد الأحد الفرد الصمد، وما سواه كله عدم محض ليس له وجود بوجه من الوجوه، فهذا مخالف للنقل والعقل؛ فإن الله تعالى أخبر أنه خلق الخلق وأوجدهم بعد العدم، والعقل يدل على وجود ما سواه تعالى قطعا، وإنكاره جهل وغباوة.

وإن أرادوا أن الله تعالى وجود مطلق كلي ظهر في هذه الجزئيات المتعينة فهذا كفر ظاهر لازمه أنه ليس لله وجود في الخارج، ويلزم هذا شنائع كثيرة.

وإن قالوا: إنه موجود متشخص متباين متميز لا يتغير ولا يتبدل، ومع ذلك ظهر في هذه المظاهر بذاته فهذا محال ببديهة العقل، ويردّه النقل، ويلزمه قبائح.

وإن قالوا: "لمّا كان وجود الحادث بإيجاده وبقاؤه به، وهو مظهر دوال صفاته قلنا: كأنّ وجود الموجِد والموجَد واحد." فيقال: هذا المعنى صحيح، وإطلاق لفظ وحدة الوجود عليه مكروه؛ لما فيه من الإيهام بخلاف الحق.

وإن قالوا: نريد بها أن العارف إذا غرق في بحر العرفان لا يشاهد غير الرحمن، ولا يشاهد إلا موجودا واحدا أزليا أبديا. يقال: إن هذه ليست بوحدة الوجود، بل هي وحدة الشهود. ثم ليست بمقصودة عظيمة عند أهل الكمال؛ لأن الكامل من يشاهد الحق حقا والخلق خلقا، ويرى بينهما فرقا، ويعطي كل ذي حق حقه.

وأما غلوّهم في مرتبة ابن عربي، فهو ـ عفى الله عنه ـ رفعه قوم حتى كادوا يُلحقونه بالأنبياء، وخفضه قوم حتى ألحقوه بأشقى الأشقياء، والأحوط في حقه التوقف. وعنده علم، وله مؤلفات مشتملة على فوائد حسنة، وله فيها أوهام وأغاليط وشطحات وأقوال شنيعة. اهـ.

وللشيخ السندي مؤلفات ورسائل مهمة جدا، منها شرحه على حكم ابن عطاء، وغيرها. ويقال بأنه كان من مشايخ محمد بن عبد الوهاب النجدي صاحب الفتنة الوهابية، وفي الحقيقة البون بينهما شاسع وواسع، وعلى فرض تلقي الوهابي العلم على السندي فإنه لم ينتفع بما للشيخ السندي من علم وتحقيق وبعد نظر.

الحقيقة المحمدية

مفهوم النور المحمدي

استرعى انتباهي مفهوم النور المحمدي منذ بدأت أهتم بالخطاب العرفاني كخطاب يقف في الضفة الأخرى من نهر الفكر، في مواجهة الخطاب البرهاني، يتهادى بين الخطابين الخطاب البياني. قلت: آن الأوان لأضع حدًا لهذا الجهل المكين بهذا اللون من الفكر، جهل مأتاه اعتناقي مذ وعيت للفكر العقلاني دون غيره. عندما دلفت إلى كتابات القوم، فوجئت بمركزية النور المحمدي، مأخوذًا بفهم مخالف تمامًا للفهم العادي السائد له. لست في معرض النقد ولا الحكم على ما يقرره هذا الخطاب، وإنما أنا اللحظة في معرض التصنيف والتفكيك والتركيب وصولا، بالطبع، إلى مرحلة النقد والتقويم. فمن بين النصوص التي أوقفتني، صــــلاة منسوبة إلى ابن عربي تقول بالحرف: "اللهم صل على الذات المطلسم والغيب المضمضم والكمال المكتتم لاهوت الجمال وناسوت الوصال طلعة الحق كثوب عين إنسان الأزل في نشر من لم يزل من أقامت به نواسيت الفرق في قاب قوسين ناسوت الوصال الأقرب إلى طرق الحق فصل اللهم به فيه منه عليه وسلم". هذه الصلاة، على وجازتها، استدعت كثيرًا من الشروح لتفسير معانيها وتبيين مقاصدها وتوضيح مراميها. تناولت أحد تلك الشروح: "شرح الصلاة،، لابن العربي الحاتمي" لأحمد بن محمد بن عجيبة الحسني، فوقفت معه وجهًا لوجه مع هذا المفهوم الخاص للنور المحمدي. فعلا، ينطلق ابن عجيبة من تقسيم الناس إلى فئتين منفصلتين في طريقة التعامل مع النور المحمدي: فالناس في مدح الرسول (ص) ـ كما يقول ـ على قسمين: قسم مدحوا شخصه الظاهر، فذكروا ما يتعلق بجماله الحسي، وما يتبع ذلك

المزيد ...

شادي الحق عبدالله

نقل سديد، ومنقول نفيس جزاك الله خيراً أيها الأخ الفاضل

هلا تكرمتكم بإتمام إفادتكم بعزو هذا النقل عزواً مفصلاً بقدر الطاقة..

ويظهر من نقلكم أن العلامة الشيخ محمد حياة (اسمه مركب هكذا) السندي كان من العارفين الغارفين، ومن أئمة السلوك المميزين بين منازله وعوارضه، وبوارقه ولوامعه، قدس الله روحه، وهو من أجلة النقشبندية،

ومن مؤلفاته أيضاً: شرح الحكم للإمام الجليل قطب الدعوة والإرشاد السيد عبدالله بن علوي الحداد الحضرمي.

وله تلاميذ لا يحصيهم إلا الله سبحانه من أهل الحرمين الشريفين ومن الواردين عليهما

وممن وقفت عليه منهم:

جعفر بن حسن بن عبدالكريم بن محمد بن رسول البزنجي، والعالم الأصيل المفتي الشيخ محمد زين العابدين بن عبدالله بن عبدالكريم الخليفتي العباسي المدني ( 1130_ 1182، ومفتي المدينة المنورة الشيخ الأصيل عبدالمحسن أسعدالمدني الحنفي ( 1128_ 1183)والمحدث المسند المكثر الجوال عبدالقادر بن خليل بن عبدالله كدك زاده الرومي الأصل المدني خطيب المسجد النبوي، ( 1140_ 1187) ، والشيخ الفقيه مير ملا شيخ بن مير إسماعيل الأزبكي ثم المدني قدمها سنة 1142، وأخذ عن محمد حياة السندي وتوفي بها سنة 1175، ومحمد بن سليمان الكردي الدمشقي مولداًثم المدني الشافعي، مفتيهم بها، ( 1125_ 1194)، والعلامة المسند الأصيل القاضي أبو محمدعلي بن محمد بن علي بن إبراهيم بن أكمل الدين محمد الزهري الشرواني الأصل المدني الحنفي رئيسهم بها، إمام المحراب النبوي ( 1134_ 1200)، والعالم الفاضل المسند الشيخ محمد بن محمد بن عبدالله المغربي الفاسي ثم المدني المالكي ( 1119_ 1201) ،

عبدالرحمن الفتني

ومن اليمنيين: وجيه الدين أبوالمراحم عبدالرحمن بن مصطفى بن شيخ بن مصطفى بن زين العابدين بن عبدالله بن شيخ بن عبدالله بن شيخ بن عبدالله العيدروس العلوي التريمي ثم المصري الشافعي الصوفي ( 1125_ 1194) ، وسليمان بن يحيى بن عمر مقبول الأهدل ( _ 1197)، وعبدالخالق بن أبي بكر بن الزين بن الصديق بن الزين بن محمد بن محمد بن عبدالرحمن بن محمد بن محمد بن أبي القاسم الأشعري نسباً المزجاجي اليمني الصوفي ، وأحمدبن الحسن بن بركات الصنعاني ( 1125_ 1196)، وعبدالقادر الكوكباني ، ومحمد بن أحمد بن جار الله مشحم الصعدي ثم الصنعاني ( _ 1181)، و صفي الإسلام أحمد بن محمد بن عبدالهادي قاطن الصنعاني .

ومن المصريين: العلامة حسن الجبرتي،

ومن الشاميين: عبدالكريم بن أحمد بن علوان الشراباتي الحلبي ( 1106_ 1178)، وعلي بن صادق بن محمد بن إبراهيم الداغستاني ثم الدمشقي ( 1125_ 1199)، والشمس أبوالعون محمد بن أحمد بن سالم بن سليمان السفاريني النابلسي الحنبلي الصوفي الأثري ( 1114_ 1188)، والشهاب أبوالعباس أحمد بن مصطفى بن قرقاس بن محمد بن أبي بكر بن حيمور الدمشقي الحنفي ، إمامهم بجامعها، الشهير بالبقاعي ( 1123 تقريباً_ 1205) ، ومنصور بن مصطفى السرميني الحلبي الحنفي ( 1134_ 1207)، ..

ومن الهنود: خير الدين السورتي، ومحمد فاخر العباسي،..

وله جلالة ومكانة في مدينة المصطفى صلى الله عليه وسلم، وقد ترجم له جماعة من أهل عصره فمن بعدهم وأثنوا عليه الثناء العاطر..

رضي الله عنه وغفر له ورحمه

وجزاك يا أخانا الكريم خيراً على إفادتك النفيسة، وبانتظار تمامها، وأخوات لها، زادك الله من فضله.. آمين.

ابن الشريفة

أخي الفاضل يا ليت تفيدنا عن مصدر الفتوى, وأما العلامة محمد حياة السندي الحنفي فهو غني عن التعريف, ومصادر ترجمته موجودة, وأبناء عمه آل جاجر موجودون في الهند وهم ينتسبون إلى سيدنا العباس بن عبد المطلب رضي الله عنه حسب ما ينقلون عن مشجرتهم, ومن اطلع على تراجم أعيان المدينة علم ان هذا هو شيخ رجال المدينة في وقته, حيث تتلمذ عليه جل طلبة العلم هناك, أما أخذ ابن عبد الوهاب عنه فمحقق ولكن لا يفيد شيئا ولا استئثارا فطلبة العلم من كل الأنحاء يجلسون عند الشيخ ويقرؤون عليه ولا يرد أحدا...

وإذا سخر الإله أناسا *** لسعيد فإنهم سعداء

الحمد لله تعالى

بارك الله فيك على هذه الفوائد المهمة بخصوص الشيخ محمد حياة السندي.

والنقل كان من رسالة مخطوطة عندي إلى جانب جملة أخرى من مصنفاته المفيدة جدا كشرح الحكم العطائية، وشرح حكم الإمام الشريف باعلوي، وشرحه اللطيف على الأربعين النووية وغيرها.

والرسالة التي نقلت منها تقع في حوالي 9 لوحات، فيها في أولها عقيدة سنّية صافية، وفيها رد على الإباحية الذين يقولون بأن النظر إلبى الأجنبية لا يضر بل ينفع ويعشقون النساء والمردان ويرون السؤال من اموال الناس من غير ضرورة حلالا، بل يتخذونه حرفة، ويرون الغناء ولو بالطنبور ونحوه حلالا، ويتخذونه قربة ويرقصون ويصفقون عند الذكر ولا يبالون بتناول الحرام الذي لا شك في حرمته، ويقولون: إن الواصل إلى الله يُتجاوز عن سيئاته كما يتجاوز الوالد عن سيئات ولده والصديق عن صديقه... الخ شناعاتهم. وقد رد عليهم ردا علميا قويا متينا.

وقد حقق بعض الوهابية رسالة للشيخ محمد حياة السندي في إعفاء اللحى، وذلك مبلغهم من العلم فلم يستفيدوا من الرجل شيئا سوى أنه انتصر إلى إعفاء اللحى، والشيخ كما هو معلوم متصوف على الطريقة السنية، وعقيدته صافية عن شبهات التشبيه والتجسيم، وشرحه اللطيف على حكم ابن عطاء وحكم الشريف باعلوي دال على رسوخ قدمه في ركن الإحسان.

أما عن كونه نقشبنديا، فلم أجد تصريحا بذلك فيما بين يدي، والأكيد عندي أن أبا الحسن السندي الصغير نقشبندي، وهو غير أبي الحسن الكبير صاحب الحواشي على كتب السنة الستة والمسند.

ابن الشريفة

أما نقشبنديته فتجدها أخي في تاريخ الجبرتي (عجائب الآثار) حيث ذكر في ترجمة السيد عبد الرحمن السقاف باعلوي نزيل المدينة المتوفى سنة 1124هـ, أن من الذين أخذوا عنه الطريقة النقشبندية الشيخ محمد حياة السندي.

قال الجبرتي:

((وممن اخذ عليه بها الطريقة الشيخ محمد حياة السندي باشارة بعض الصالحين وكان المترجم يخبر عن نفسه انه لم يبق بيني وبين رسول الله صلى الله عليه و سلم حجاب وانه لم يعط الطريقة النقشبندرية لاحد الا باذن من رسول الله صلى الله عليه و سلم وانه اعطى سيف ابي بكر بن العيدروس الاكبر الذي يشير اليه بقوله ... وسيفي في غمده ... لدفع الشدائد معدود ... وقوله ... بسيفي يلاقي المهند ... وقائع تشيب الولود)).

ولينظر الإخوة كيف بعد ذلك يسمي الوهابية الشيخ محمد حياة السندي بالسلفي؟!!

وإذا سخر الإله أناسا *** لسعيد فإنهم سعداء

نزار بن علي

شكرا على الفائدة

اقتباس

فإن أرادوا أن ليس في الوجود إلا الموجود الواحد الأحد الفرد الصمد، وما سواه كله عدم محض ليس له وجود بوجه من الوجوه، فهذا مخالف للنقل والعقل؛ فإن الله تعالى أخبر أنه خلق الخلق وأوجدهم بعد العدم، والعقل يدل على وجود ما سواه تعالى قطعا، وإنكاره جهل وغباوة.

هذه العبارة "ليس له وجود بوجه من الوجوه" هو المنكر. وإلا فالوجود المخلوق عدم من ناحية ليس بعدم من ناحية أخرى.

نحن نعقل أننا موجودون. وهذا التعقل ليس هو الإدراك الحقيقي. فالتعقل لا يزال ضمن هذا الوجود المخلوق.

مثال على ذلك أنك قد تجد إنسانا صادقا يقول هذا الشيء لونه أصفر مع أن لونه ليس كذلك بل لونه أخضر. وهذا خلاف حقيقي. والسبب أن الأول مصاب بعمى الألوان.

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

محمد راشد

إذا كان الشوكاني قد أخذ ورد السادة النقشبندية, فالسندي من باب أولى.

لكن محمّد حياة السندي خالف مهب الأحناف في مسألة وضع اليد,ورد عليه الشيخ هاشم السندي في درهم الصرة.

ابن الشريفة

الذي يخالف مذهبه في مسألة أو مسئلتين ويتبعه في الباقي فلا يعني خروجه من المذهب, أليس كذلك؟

وإذا سخر الإله أناسا *** لسعيد فإنهم سعداء

محمد راشد

لم أقل أنه خرج من المذهب.

نزار بن علي

الحمد لله تعالى

بناء على طلب الأخ العزيز هاني الرضا، سأشرع في نقل بعض أقوال الشيخ محمد حياة سندي لبيان عقيدته:

إذا تقرب العبد إلى ربه بما شرع له على لسان نبيه صلى الله عليه وسلم في سره وعلانيته، انكشف له حقائق الأشياء على ما هي عليه، فظهر له من المعارف الربانية والأسرار الرحمانية ما تقر به عينه، وجرت خوارق العادات ـ على وجه الكرامة ـ على يديه. (رسالة في الرد على المبتدعة)

وقال في شرح قول ابن عطاء الله في حكمه:

(كيف يتصور أن يحجبه شيء) من الأشياء (وهو الذي ظهر لكل شيء) كان الله تعالى موجودا ولم يكن معه موجود غيره، وكان ماهيات المخلوقات معلومة عنده بعلمه القديم، فتجلى لها لإظهار آثار صفاته، فاكتسبت هذا الوجود منه، ودلت عليه دلالة الشمس على النهار، وأعلَمَ كلاّ أنه خالقه، فعَرفَه؛ (وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ)[الإسراء:44] فافهم إن كنت من أهل الأسرار. اهـ

ومما جاء في شرحه على الحكم وهو قاطع بأشعريته، أي بكونه من أهل السنة والجماعة:

(شتان) وقع بون بعيد (بين من يستدل به) على غيره؛ إذ هو كامل في ذاته وصفاته فلابد أن يكون له مظاهر ذلك، (وبين من يستدل عليه) بغيره من المخلوقات؛ إذ تغيرها يدل على حدوثها من محدِث واجب الوجود واحد قديم كامل في أوصافه، منزه عما لا يليق به. الأول: حال الواصلين، والثاني: مقام السالكين. اهـ

فهذه كلامات إيمانية إحسانية، أشعرية صوفية، تنادي على سنية صاحبها ونقاء سريرته وصفاء عقيدته، ولا أدري ماذا تعلم محمد بن عبد الوهاب (صاحب الفتنة الوهابية) من الشيخ محمد حياة السندي؟؟؟!!

تناقض الوهابية بين الإقرار بالدليل العقلي على وجود الله ونقضه لأنه ...

ومما جاء في شرحه على الحكم وهو قاطع بأشعريته:

(لا تطلب عوضا عن عمل لست له عاملا) في الحقيقة لأن الكريم هو الذي أوجدك وأوجد قوّتك التي قدرت بها عليه، وخلقه على جارحتك، وليس لك إلا الكسب المشاهد. اهـ

وأيضا مما يدل على أشعريته وبراءته من مذهب الحشوية الذي يدعون أنهم على منهج السلف الصالح قوله في شرحه النفيس على الحكم:

(إلى المشيئة يستند كل شيء) سوى الله تعالى؛ إذ ما من شيء إلا وهو بمشيئة الله وإرادته وقدرته وقضائه وقدره وعلمه، (ولا تستند هي إلى شيء) أي تعلُّقُ مشيئة الله تعالى بإيجاد الأشياء بمجرد اختياره، وليست لها علة توجبها، وأفعال ذي الفضل لا تعلل بالعلل. اهـ

ولا يقول هذا الكلام إلا محقق في أصول الدين على منهج أهل السنة الأشعرية.

مناجاة ابن عطاء الله السكندري (بشرح الشيخ محمد حياة السندي)

نزار بن علي

في موقع سحاب على ما يبدو صورة من مخطوط (موقظ الهمم في شرح الحكم) للشيخ محمد حياة السندي. والموقع المذكور لا يفتح أصلا في بلادنا، فهل توجد فعلا صورة من نسخة خطية هنالك؟ وهل حقق الكتاب من قبل؟

اضغط هنا

تم التعديل بواسطة أحد المراقبين

محب الشعراني

لا أكتب بهذا المعرف "محب الشعراني" إلا في منتدى روض الرياحين ولا أكتب به في أي منتدى آخر.

< لا يمكنك إضافة تعقيب لأنك غير مسجل. إذا كنت عضوا في المنتدى فاضغط هنا للدخول أو هنا للتسجيل >

Sheikh Mohammed bin al-Sindi (d. 1163)

Praise be to God

In answer to a long question and responded to the life of Sheikh Mohammed bin al-Sindi (d. 1163)

of a supervision when asking for people who say the unity of existence, and are excessive in Sheikh Ibn Arabi Hatami,

said: What do they want the unity of existence?

The wanted to not to exist but the existing one Sunday per capita Samad, and others all non-pure does not exist in any way, this is contrary to the transfer and the mind; the Almighty God told us that He created the universe and created them after the ground up, and the mind indicates the existence of anything else says definitely, and denial of ignorance and foolishness.

If they want to be God and an absolute total appeared in these particles Almtainp This is kufr apparent to the crisis that it is not God and there is abroad, and need this many Hnaia.

The said: It is mixed Mich_khas distinct does not change or be changed, however, appeared in these appearances alone, it is impossible Bbdip mind, and return transportation, and he must Kabbaih.

Although they said: "The existence and survival of the incident Find out tags, which attributes the appearance of functions, we say: if the presence of a creator and the creator of one." Said: This is the meaning correctly, and using the word pantheism hated him; because it is the right to pretend otherwise.

Although they said: we want to be knowledgeable if drowning in a sea of gratitude does not see non-Rehman, not seen but one eternal and exists eternally. Said: This is not the unity of existence, but is a unit of witnesses. Then it's not great when the people Bmqsodp perfect; because of watching the full truth and ethics of creation, and sees a difference between them, and gives everyone his right.

The exaggeration about the rank of Ibn Arabi, he pardoned him God raised people even came close to inflicting on the prophets, and reduce the people until inflicted Bohqy Scamps, and prudent in the right stop. And have knowledge of, and has books containing the benefits of good, with the illusions and Ogalait and outrageous exaggerations and statements. Uh.

Shaykh Al-Sindi's writings and letters are very important, including his commentary on the rule of Ibn Ata, and others. It is said that he was religious leaders from the Mohammed bin Abdul Wahhab Najdi Wahhabi author of sedition, and in the gap between them the truth vast and wide, and to impose Wahhabi receive the flag-Sindi, it did not benefit from including Shaykh al-Sindi and the achievement of knowledge and foresight.

Indeed Mohammedia

The concept of light Mohammadi

Drew my attention since the concept of light Mohammadi started to care about the speech Aervani discourse stands in the other side of the river of thought, speech in the face of El Borhany, plodding letters between the letter chart. I said: "It is time to put an end to this ignorance Makeen this color of thought, ignorance Motah embraced since he became aware of rational thought without the other. Delft when the writings of people, I was surprised the centrality of light Mohammadi, mesmerized by entirely different understanding of the prevailing understanding of the ordinary for him. I'm not in the gallery Monetary not rule on the decision of this speech, and I am only a moment in the Exhibition category and disassembly, installation and access, of course, to the stage of criticism and evaluation. Among the texts which stood me, a prayer attributed to Ibn Arabi says literally: "Pray to God self Almtsam and the unseen Alamadamadm and perfect Almktaatm the theology of beauty and humanity reached out sorties right Ksoub appointed person eternally in the dissemination of the remains of the set by Nuasit the difference in just around the corner humanity of communion closest to the right ways by which the separation of God from it upon him. " This prayer, the Jazatha, summoned a lot of explanations to explain the meaning and identification purposes and to clarify the goals. Dealt with one of those explanations: "the explanation of the prayer, Ibn al-'Arabi Hatemi" to Ahmad ibn Muhammad ibn al-Hassani wonderful, I stood with him face to face with this concept of light-Muhammadi. Actually, I'm off of the wonderful people are divided into two separate categories in the way of dealing with the light Mohammadi: people in praise of the Prophet (PBUH) says the two sections: the praised person apparently, mentioning with regard to sensuous beauty, and the consequent

More ...

Correct transfer, and transferee Nafis Praise be to Allaah, O Dear brother

Hala Takermtkm attribution to inform you to complete this transfer as detailed as energy attributed ..

It appears from the Nqlkm that mark the life of Sheikh Mohammed (his name is a composite so on) Sindi was knowledgeable Algarfin, and imams of behavior distinguished between homes and Awardah, and Bawargah and Wamah, God rest his soul, a futures Naqshbandi,

It is also his works: to explain the ruling Imam Jalil pole, Call and Guidance, Mr. Abdullah Bin Alawi Al-Haddad Hadrami.

Ihsehm with pupils not only God of the people of the Two Holy Mosques, and they contained

Among those who stood by them:

Jaafar Bin Hassan Bin Abdel Karim Bin Mohammad Bin Messenger Albzenji, and the world the inherent Mufti Sheikh Mohammad Ben Abdullah Ben Abdel Karim Alkhalifti Abbasid civil (1130_ 1182, the Mufti of Medina Sheikh inherent Mohsen Osaadalmdni Hanafi (1128_ 1183) and the updated predicate man that hath mobile Qadir bin Khalil bin Abdullah CDC Zadeh Rumi origin civil preacher of the mosque, (1140_ 1187), Sheikh Faqih Mir Mulla Sheikh Osama Bin Mir Ismail Alozbuge and civil by the year 1142, taking on Muhammad Hayat al-Sindi and died by the year 1175, and Muhammad bin Suleiman Al Kurdi of Damascus Moldatm civil Shafei, mufti of the (1125_ 1194), the label ascribed to the inherent Judge Abu Mohammad Ali bin Mohammed bin Ali bin Ibrahim bin Ekmeleddin Mohammed syphilis Sharwaani origin civil Hanafi their president out, front of the mihrab Prophet (1134_ 1200), and the world, Mr. ascribed to Sheikh Mohammed bin Mohammed bin Abdullah Moroccan El Fassi, then civil-Maliki (1119_ 1201),

Rahman Afattni

The Yemenis: Wajihuddin Oboualemrahm Abdulrahman bin Mustafa bin Sheikh bin Mustafa bin Zainal Abidin bin Abdullah bin Sheikh bin Abdullah bin Sheikh bin Abdullah Aidaroos upper Altreme then Egyptian Shafi'i mystic (1125_ 1194), and Solomon ibn Yahya ibn Umar acceptable VMA (_ 1197), and Abdalkhalq bin Abi Bakr bin Zein bin Siddiq bin Zein bin Mohammed bin Mohammed bin Abdulrahman bin Muhammad bin Muhammad bin Abu Qasim al-Ash'ari proportions Almzjaji Yemeni Sufi, and Ohmudbn Hassan Bin Barakat San'aani (1125_ 1196), and Abdul Qadir Alecoqbani, Mohammed Bin Ahmed Bin Jarallah lubricated Alsaadi then San'aani (_ 1181), and descriptive Islam Ahmad ibn Muhammad ibn Abdul-Hadi San'aani scope.

And Egyptians: Allama Hassan Jabarti,

And the Levant: Abdul Karim Bin Ahmad Bin Alwan Acharabbate Halabi (1106_ 1178), and Ali Bin Sadiq bin Muhammad bin Ibrahim Al-Dagestani and Damascus (1125_ 1199), and the sun Oboualon Mohammed bin Ahmed bin Salim bin Suleiman Safaareeni Nabulsi Hanbali Sufi archaeological (1114_ 1188), and meteor Abu Abbas bin Ahmed bin Mustafa Kerkas ibn Muhammad ibn Abi Bakr ibn al-Hanafi of Damascus Haimour, imam Baguea, the famous Babakai (1123 _ almost 1205), and Mansour bin Mustafa al-Halabi Alsermene Hanafi (1134_ 1207), ..

It is Indian: the best religion Alsorti, luxurious and Mohammad Abbasi, ..

With His Majesty and the place in the city of Prophet peace be upon him, his group has been translated from the people of his time is after them, and commended him praise Ater ..

May Allah be pleased with him and forgive him and have mercy on

And Praise to you, brother Karim good for your affidavit, precious, and waiting for completeness, and her sisters, May Allaah increase of His bounty .. Amen.

My good brother Oh, tell us the source of the fatwa, and the mark Muhammad Hayat al-Sindi al-Hanafi is rich for a definition, and sources of translation is present, and the sons of his uncle Al Jagger are located in India and they belong to our Lord Abbas ibn Abdul Muttalib may Allah be pleased with him as transporting for Mcjrthm, and briefed the biographies of elders aware that this is the Sheikh of men of the city in his time, as studied by most science students there, but take Ibn Abd al-Wahab him investigator, Mr., but does not help anything, nor exclusive world "Rather knowledge from all parts of sitting at the Sheikh and read it and do not respond to anyone.

Praise be to God

God bless you for this important benefit for the life of Sheikh Mohammed Al-Sindi.

And transport it to have a manuscript by another sentence from his very useful as an explanation Attaiip governance, and explain the rule of Imam al-Sharif, Executive and his commentary on the forty-nuclear-Latif and others.

The message quoted of them occur in about 9 of the plates, which in the first of the doctrine of Sunni net, and the response to pornography, who say that consideration of the Elbe foreign does not harm but benefit in love with women and beardless and see the question of people's money without the need for lawful, but they take a craft, and see singing If Btnbur and the like, lawful, and they would take an act of worship and dancing and clapping when the male does not care about addressing the no man's land which is no doubt in its integrity, and say: that connecting to God than his sins as a parent than for the evils of his son and a friend of his friend ... Etc. Hnaathm. In response, a response to them scientifically strong solid.

Has achieved some of the Wahhabi message of Sheikh Muhammad Hayat al-Sindi in letting the beard grow, and that Mpelghm of knowledge did not benefit from the man nothing but that he has won to letting the beard grow, and Sheikh as is well known mystic on the way Sunni, and his faith pure for suspicions of analogy and anthropomorphism, and explained gentle on the rule of Ibn tender and the rule of Sharif Ba'alawy D the depth of his charity in the corner.

As for being a Nakecbandia, but did not find a statement that among my hands, and certainly I have said that Abu al-Hasan al-Sindi small Naqshbandi, Abu Hassan is a large owner of Notes on the books of the year and the six-Musnad.

The Nakecbandith Vtgdaa brother in the history of Jabarti (the wonders of effects) where it was stated in the translation of Mr. Abdul Rahman Al-Saqqaf Ba'alawy town guest who died in 1124, that it was him who took the Naqshbandi Sheikh Muhammad Hayat Sindhi.

Jabarti said:

((And who took him by the way, Sheikh Muhammad Hayat Sindhi signal some of the righteous and the translator tells himself that he was left between me and the Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace veil and he did not give way Nakecbandarip to anyone except with the permission of Allah be upon him and he gave Saif Abu Bakr bin Aidaroos most saying he was referring to ... and my sword in its sheath ... to pay adversity counted ... and say ... ... Almhend Bsevi find the facts Chip fertile)).

To consider how the brothers then called Wahhabi Sheikh Muhammad Hayat Sindhi Basalafi?!!

Quote

The wanted to not to exist but the existing one Sunday per capita Samad, and others all non-pure does not exist in any way, this is contrary to the transfer and the mind; the Almighty God told us that He created the universe and created them after the ground up, and the mind indicates the existence of anything else says definitely, and denial of ignorance and foolishness.

This statement "does not exist in any way" is wrong. Otherwise, no presence of the creature is not no hand on the other hand.

We pondered that we are. This reason is not aware of the real. Prudence still exist within this creature.

An example of this you may find someone honest to say this thing with a yellow color that is not the case, but the color green. This is a real difference. The reason is that the first color-blind.

If Shawkaani may take, gentlemen Naqshbandi, Vasindi a fortiori.

But Muhammad Hayat Sindhi violated Hanafi blown the issue of a hand, it was reported by Sheikh Hashim al-Sindi in AED hub.

Which violates the doctrine in question or Msilten followed in the rest does not mean leaving the denomination, is not it?

Praise be to God

At the request of our dear brother Hani satisfaction, I will proceed to transfer some of the statements Sheikh Muhammad Hayat Sindi to show his faith:

If closer to his Lord what is prescribed for him on the lips of the Prophet peace be upon him secretly and privately, revealed his facts things on what it is, appeared to him the knowledge of God and secrets Rahmaniya as recognized by the eye, which was held Paranormal habits as a matter of dignity on his hands . (Letter in response to the innovators)

He said in explaining the view of Ibn Ata Allah in his ruling:

(How to imagine that Ihjbh something) things (who appeared for everything) was God exists was not with him is other, and the essences creatures are known to Him of His eternal knowledge, Vtjly her to show the effects of attributes, acquiring the presence of it, and is indicated by the sign of the sun day, and I know that both his creator, recognized him; (though nothing but praise) [Isra: 44] Vavhm if you are the people of secrets. Uh

It came in his commentary on the sentence, boycotted Bocharith, being any of the Sunnis and the Community:

(Big difference) the impact of Bonn extent (between inferred tags) on the other; it is full in the same qualities must have a manifestation of this, (and those inferred) to other creatures; The change indicates the occurrence of an updated and duty to exist and one is full in the description, far above what is not worthy of it. I: If the arrivals, and the second: Offspring walk. Uh

This is the word of faith Ihassanip, Sufi Ash'ari, calling on Sunni owner and the purity and clarity of his secrets of his faith, I do not know what you know Muhammad ibn Abd al Wahhab (the Wahhabi fitnah) from Sheikh Muhammad Hayat Sindhi ???!!

It came in his commentary on the sentence, boycotted Bocharith:

(Do not ask instead for a job I'm not a factor) in fact, because the Quran is Oojdk and find your strength, estimated by him, and he is on Jarank, and you do not only gain the viewer. Uh

And also indicating Ocharith and innocence of the doctrine of visceral who claim to be the method of Ancestors as saying in his commentary on the precious Referee:

(To the will is based on everything) but Allah; as nothing but the will of God and His will and His power and His will and decree and knowledge, (not based on is the thing) which attaches the will of God creating things as soon as his choice, not a bug present in, and acts of a credit do not explain ills. Uh

Do not say this to speak only investigator in the fundamentals of Islam to the method of Ahl al-Sunnah Ash'ari.

Skyscraper at the site apparently a copy of the manuscript (roused to explain the rule of determination) of Sheikh Muhammad Hayat Sindhi. The site in question is not open already in our country, is there really a copy of a written copy of there? Is the book has before?

Modified by one observer


1 comment:

  1. موقف الشيخ محمد حياة السندي من وحدة الوجود وابن عربي_وجده السندي شفيق احمد جوکهيه
    by Jokhio Shafique Ahmed on Friday, December 17, 2010 at 12:56am

    ReplyDelete