Realtime Hit Counter

Tuesday 29 March 2011

The conquest of Jerusalem at the hands of Omar bin al-Khattab



فتح بيت المقدس على يدي عمر بن الخطاب

ذكره أبو جعفر بن جرير في هذه السنة عن رواية سيف بن عمر وملخص ما ذكره هو وغيره أن أبا عبيدة لما فرغ من دمشق كتب إلى أهل إيليا يدعوهم إلى الله والى الإسلام أو يبذلون الجزية أو يؤذنون بحرب فأبوا أن يجيبوا إلى ما دعاهم إليه فركب إليهم في جنوده واستخلف على دمشق سعيد بن زيد ثم حاصر بيت المقدس وضيق عليهم حتى أجابوا إلى الصلح بشرط أن يقدم إليهم أمير المؤمنين عمر بن الخطاب فكتب إليه أبو عبيدة بذلك فاستشار عمر الناس في ذلك فأشار عثمان بن عفان بأن لا يركب إليهم ليكون أحقر لهم وأرغم لأنوفهم وأشار علي بن أبي طالب بالمسير إليهم ليكون أخف وطأة على المسلمين في حصارهم بينهم فهوى ما قال علي ولم يهو ما قال عثمان وسار بالجيوش نحوهم واستخلف على المدينة علي بن أبي طالب وسار العباس بن عبد المطلب على مقدمته فلما وصل إلى الشام تلقاه أبو عبيدة ورؤوس الأمراء كخالد بن الوليد ويزيد بن أبي سفيان فترجل أبو عبيدة وترجل عمر فأشار أبو عبيدة ليقبل يد عمر فهم عمر بتقبيل رجل أبي عبيدة فكف أبو عبيدة فكف عمر.

ثم سار حتى صالح نصارى بيت المقدس واشترط عليهم إجلاء الروم إلى ثلاث ثم دخلها إذ دخل المسجد من الباب الذي دخل منه رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة الإسراء ويقال أنه لبى حين دخل بيت المقدس فصلى فيه تحية المسجد بمحراب داود وصلى بالمسلمين فيه صلاة الغداة من الغد فقرأ في الأولى بسورة ص وسجد فيها والمسلمون معه وفي الثانية بسورة بني إسرائيل ثم جاء إلى الصخرة فاستدل على مكانها من كعب الأحبار وأشار عليه كعب أن يجعل المسجد من ورائه فقال ضاهيت اليهودية ثم جعل المسجد في قبلي بيت المقدس وهو العمري اليوم ثم نقل التراب عن الصخرة في طرف ردائه وقبائه ونقل المسلمون معه في ذلك وسخر أهل الأردن في نقل بقيتها وقد كانت الروم جعلوا الصخرة مزبلة لأنها قبلة اليهود حتى أن المرأة كانت ترسل خرقة حيضتها من داخل الحوز لتلقى في الصخرة وذلك مكافأة لما كانت اليهود عاملت به القمامة وهى المكان الذي كانت اليهود صلبوا فيه المصلوب فجعلوا يلقون على قبره القمامة فلأجل ذلك سمى ذلك الموضع القمامة وانسحب الاسم على الكنيسة التي بناها النصارى هنالك وقد كان هرقل حين جاءه الكتاب النبوي وهو بإيلياء وعظ النصارى فيما كانوا قد بالغوا في إلقاء الكناسة على الصخرة حتى وصلت إلى محراب داود قال لهم إنكم لخليق أن تقتلوا على هذه الكناسة مما امتهنتم هذا المسجد كما قتلت بنو إسرائيل على دم يحيى بن زكريا ثم أمروا بإزالتها فشرعوا في ذلك فما أزالوا ثلثها حتى فتحها المسلمون فأزالها عمر بن الخطاب وقد استقصى هذا كله بأسانيده ومتونه الحافظ بهاء الدين بن الحافظ أبي القاسم بن عساكر في كتابه المستقصى في فضائل المسجد الأقصى.

وذكر سيف في سياقه أن عمر رضى الله عنه ركب من المدينة على فرس ليسرع السير بعد ما استخلف عليها علي بن أبي طالب فسار حتى قدم الجابية فنزل بها وخطب بالجابية خطبة طويلة بليغة منها أيها الناس أصلحوا سرائركم تصلح علانيتكم واعملوا لآخرتكم تكفوا أمر دنياكم واعلموا أن رجلا ليس بينه وبين آدم أب حي ولا بينه وبين الله هوادة فمن أراد لحب طريق وجه الجنة فليلزم الجماعة فإن الشيطان مع الواحد وهو مع الاثنين أبعد ولا يخلون أحدكم بامرأة فإن الشيطان ثالثهما ومن سرته حسنته وساءته سيئته فهو مؤمن وهي خطبة طويلة اختصرناها.

ثم صالح عمر أهل الجابية ورحل إلى بيت المقدس وقد كتب إلى أمراء الأجناد أن يوافوه في اليوم الفلاني إلى الجابية فتوافوا أجمعون في ذلك اليوم إلى الجابية فكان أول من تلقاه يزيد بن أبي سفيان ثم أبو عبيدة ثم خالد بن الوليد في خيول المسلمين وعليهم يلامق الديباج فسار إليهم عمر ليحضنهم فاعتذروا إليه بأن عليهم السلاح وأنهم يحتاجون إليه في حروبهم فسكت عنهم واجتمع الأمراء كلهم بعدما استخلفوا على أعمالهم سوى عمرو بن العاص وشرحبيل بن حسنة، فينما عمر في الجالبية إذا بكردوس من الروم بأيديهم سيوف مسللة فسار إليهم المسلمون بالسلاح فقال عمر إن هؤلاء قوم يستأمنون فساروا نحوهم فإذا هم جند من بيت المقدس يطلبون الأمان والصلح من أمير المؤمنين حين سمعوا بقدومه فأجابهم عمر رضى الله عنه إلى ما سألوا وكتب لهم كتاب أمان ومصالحة وضرب عليهم الجزية واشترط عليهم شروطا ذكرها ابن جرير وشهد في الكتاب خالد بن الوليد وعمرو بن العاص وعبد الرحمن بن عوف ومعاوية بن أبي سفيان وهو كاتب الكتاب وذلك سنة خمس عشرة ثم كتب لأهل لد ومن هنالك من الناس كتابا آخر وضرب عليهم الجزية ودخلوا فيما صالح عليه أهل إيلياء.

ولما صالح أهل الرملة وتلك البلاد أقبل عمرو بن العاص وشرحبيل بن حسنة حتى قدما الجابية فوجدا أمير المؤمنين عمر بن الخطاب راكبا فلما اقتربا منه أكبا على ركبتيه فقبلاها واعتنقهما عمر معا رضى الله عنهم قال سيف ثم سار عمر إلى بيت المقدس من الجابية وقد توخى فرسه فأتوه ببرذون فركبه فجعل يهملج به فنزل عنه وضرب وجهه وقال لا علم الله من علمك هذا من الخيلاء ثم لم يركب برذونا قبله ولا بعده ففتحت إيلياء وأرضها على يديه ماخلا أجنادين فعلى يدي عمرو وقيسارية فعلى يدي معاوية هذا سياق سيف بن عمر وقد خالفه غيره من أئمة السير فذهبوا إلى أن فتح بيت المقدس كان في سنة ست عشرة.

قال أبو مخنف لما قدم عمر الشام فرأى غوطة دمشق ونظر إلى المدينة والقصور والبساتين تلا قوله تعالى كم تركوا من جنات وعيون وزروع ومقام كريم ونعمة كانوا فيها فاكهين كذلك وأورثناها قوما آخرين

ثم أنشد قول النابغة:

هما فتيا دهر يكر عليهما == نهار وليل يلحقان التواليا

إذا ما هما مرا بحي بغبطة == أناخا بهم حتى يلاقوا الدواهيا

وقد روينا أن عمر حين دخل بيت المقدس سال كعب الأحبار عن مكان الصخرة فقال يا أمير المؤمنين اذرع من وادي جهنم كذا وكذا ذراعا فهي ثم فذرعوا فوجدوها وقد اتخذها النصارى مزبلة كما فعلت اليهود بمكان القمامة وهو المكان الذي صلب فيه المصلوب الذي شبه بعيسى فاعتقدت النصارى واليهود أنه المسيح وقد كذبوا في اعتقادهم هذا كما نص الله نص الله تعالى على خطئهم في ذلك والمقصود أن النصارى لما حكموا على بيت المقدس قبل البعثة بنحو من ثلثمائة سنة طهروا مكان القمامة واتخذوه كنيسة هائلة بنتها أم الملك قسطنطين باني المدينة المنسوبة إليه واسم أمه هيلانة الحرانية البندقانية وأمرت ابنها فبنى للنصارى بيت لحم على موضع الميلاد وبنت هي على موضع القبر فيما يزعمون والغرض أنهم اتخذوا مكان قبلة اليهود مزبلة أيضا في مقابلة ما صنعوا في قديم الزمان وحديثه فلما فتح عمر بيت المقدس وتحقق موضع الصخرة أمر بإزالة ما عليها من الكناسة حتى قيل أنه كنسها بردائه ثم استشار كعبا أين يضع المسجد فأشار عليه بأن يجعله وراء الصخرة فضرب في صدره وقال يا ابن أم كعب ضارعت اليهود وأمر ببنائه في مقدم بيت المقدس قال الإمام أحمد حدثنا أسود بن عامر ثنا حماد بن سلمة عن أبي سنان عن عبيد بن آدم وأبي مريم وأبي شعيب أن عمر بن الخطاب كان بالجابية فذكر فتح بيت المقدس قال قال ابن سلمة فحدثنى أبو سنان عن عبيد بن آدم سمعت عمر يقول لكعب أين ترى أن أصلى قال إن أخذت عنى صليت خلف الصخرة وكانت القدس كلها بين يديك فقال عمر ضاهيت اليهودية لا ولكن أصلي حيث صلى رسول الله r فتقدم إلى القبلة فصلى ثم جاء فبسط ردائه وكنس الكناسة في ردائه وكنس الناس وهذا إسناد جيد اختاره الحافظ ضياء الدين المقدسي في كتابه المستخرج وقد تكلمنا على رجاله في كتابنا الذي أفردناه في مسند عمر ما رواه من الأحاديث المرفوعة وما روى عنه من الآثار الموقوفة مبوبا على أبواب الفقه ولله الحمد والمنة.

وقال أبو بكر بن أبي الدنيا حدثني الربيع بن ثعلب نا أبو إسماعيل المؤدب عن عبد الله بن مسلم ابن هرمز المكي عن ابي الغالية الشامي قال قدم عمر بن الخطاب الجابية على طريق إيلياء على جمل أورق تلوح صلعته للشمس ليس عليه قلنسوة ولا عمامة تصطفق رجلاه بين شعبتي الرحل بلا ركاب وطاؤه كساء إنبجاني ذو صوف هو وطاؤه إذا ركب وفراشه إذا نزل حقيبته نمرة أو شملة محشوة ليفا هي حقيبته إذا ركب ووسادته إذ نزل وعليه قميص من كرابيس قد رسم وتخرق جنبه فقال ادعوا لي رأس القوم فدعوا له الجلومس فقال اغسلوا قميصي وخيطوه وأعيروني ثوبا أو قميصا فأتى بقميص كتان فقال ما هذا قالوا كتان قال وما الكتان فأخبروه فنزع قميصه فغسل ورقع وأتى به فنزع قميصهم ولبس قميصه فقال له الجلومس أنت ملك العرب وهذه البلاد لا تصلح بها الإبل فلو لبست شيئا غير هذا وركبت برذونا لكان ذلك أعظم في أعين الروم فقال نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فلا نطلب بغير الله بديلا فأتى ببرذون فطرح عليه قطيفة بلا سرج ولا رحل فركبه بها فقال احبسوا احبسوا ما كنت أرى الناس يركبون الشيطان قبل هذا فأتى بجمله فركبه.

وقال إسماعيل بن محمد الصفار حدثنا سعدان بن نصر حدثنا سفيان عن أيوب الطائي عن قيس بن مسلم عن طارق بن شهاب قال لما قدم عمر الشام عرضت له مخاضة فنزل عن بعيره ونزع موقيه فأمسكهما بيده وخاض الماء ومعه بعيره فقال له أبو عبيدة قد صنعت اليوم صنيعا عظيما عند أهل الأرض صنعت كذا وكذا قال فصك في صدره وقال أولو غيرك يقولها يا أبا عبيدة إنكم كنتم أذل الناس وأحقر الناس وأقل الناس فأعزكم الله بالإسلام فمهما تطلبوا العز بغير يذلكم الله.

أما العهدة العمرية التي أجمع عليها صحابة رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فهذا نصها: ( بِسْمِ اللهِ الرّحْمَنِ الرّحيمِ ، هذا ما أعطى عبد الله عمر أمير المؤمنين أهل إيلياء من الأمان - وإيلياء هي القدس - أعطاهم أماناً لأنفسهم وأموالهم ، ولكنائسهم وصلبانهم ، وسقيمها وبريئها وسائر ملتها ، أنه لا تسكن كنائسهم ولا تهدم ، ولا ينتقص منها ولا من حيزها ، ولا من صليبهم ، ولا من شيء من أموالهم ، ولا يكرهون على دينهم ، ولا يضار أحد منهم ، ولا يسكن بإيلياء معهم أحد من اليهود - نعم أيها المسلمون ، ولا يسكن بإيلياء معهم أحد من اليهود - وعلى أهل إيلياء أن يعطوا الجزية كما يعطي أهل المدائن ، وعليهم أن يخرجوا منها الروم ، ومن أحب من أهل إيلياء أن يسير بنفسه وماله مع الروم ويخلي بيعهم وصلبهم فإنهم آمنون على أنفسهم وعلى بيعهم وصلبهم حتى يبلغوا أمنهم ، وعلى ما في هذا الكتاب عهد الله وذمة رسوله وذمة الخلفاء وذمة المؤمنين إذا أعطوا الذي عليهم من الجزية ، شهد على ذلك خالد بن الوليد ، وعمرو بن العاص ، وعبد الرحمن بن عوف ، ومعاوية بن أبي سفيان وكتب وحضر سنة خمس عشرة )

ذكره أبو جعفر بن جرير في هذه السنة عن رواية سيف بن عمر وملخص ما ذكره هو وغيره أن أبا عبيدة لما فرغ من دمشق كتب إلى أهل إيليا يدعوهم إلى الله والى الإسلام أو يبذلون الجزية أو يؤذنون بحرب فأبوا أن يجيبوا إلى ما دعاهم إليه فركب إليهم في جنوده واستخلف على دمشق سعيد بن زيد ثم حاصر بيت المقدس وضيق عليهم حتى أجابوا إلى الصلح بشرط أن يقدم إليهم أمير المؤمنين عمر بن الخطاب فكتب إليه أبو عبيدة بذلك فاستشار عمر الناس في ذلك فأشار عثمان بن عفان بأن لا يركب إليهم ليكون أحقر لهم وأرغم لأنوفهم وأشار علي بن أبي طالب بالمسير إليهم ليكون أخف وطأة على المسلمين في حصارهم بينهم فهوى ما قال علي ولم يهو ما قال عثمان وسار بالجيوش نحوهم واستخلف على المدينة علي بن أبي طالب وسار العباس بن عبد المطلب على مقدمته فلما وصل إلى الشام تلقاه أبو عبيدة ورؤوس الأمراء كخالد بن الوليد ويزيد بن أبي سفيان فترجل أبو عبيدة وترجل عمر فأشار أبو عبيدة ليقبل يد عمر فهم عمر بتقبيل رجل أبي عبيدة فكف أبو عبيدة فكف عمر.

http://forum.stop55.com/82761.html

ترجمون هيٺ ٻيئي ڪمنٽس م ڏسو

Mentioned by Abu Ja'far ibn Jarir at this year's novel Saif bin Omar and a summary of what was said, he and others said that Abu Obeida the finished Damascus wrote to the people of Elijah to invite them to God and to Islam, or go to the tribute or adhaan war they refused to respond to what he called him rode them in soldiers and Normans on Damascus Said ibn Zayd then laid siege to Jerusalem and the lack of them even responded to the Magistrate provided that they present them Commander of the Faithful Umar bin al-Khattab wrote to Abu Obeida so consulted the age of the people in that he pointed Othman bin Affan that are not riding them to be contemptible to them and forced to their noses and pointed Ali ibn Abi Talib, hike to them to be less burdensome on Muslims in the siege, including as Fancy what he said to not Iho what he said Osman and marched armies at them and Normans on the city Ali bin Abi Talib and walked Abbas ibn Abd al-Muttalib at the toe when he arrived to Syria received Abu Obeida and the heads of princes Kkhald ibn al-Walid and Yazid bin Abi Sufyan Abu Obeida Ftergel got off the Abu Omar recalled his servants to accept the hand of Omar Omar understanding of kissing a man Abu Obeida VQF VQF Omar Abu Obeida.

Then walked up to favor the Christians of Jerusalem, told them the evacuation of rum to three, and income as he enters the mosque door, which came from the Messenger of Allah peace be upon him for the night, said that it has met when he entered Jerusalem and prayed when greeting the mosque Bmihrab David and blessings of Muslims the Fajr prayer of tomorrow the poorest in the first surah Al and worshiped by the Muslims with him in the second surah Bani Israel and then came to the rock Fastdl the place of the plates and he was the heel that makes the mosque from behind and said Dahet Jewish and then make the mosque in the tribal Jerusalem which is the age today and then move the soil for rock at the edge of his cloak and Kabbaih and the transfer of Muslims with him in it and mocked the people of Jordan in the transfer of rest has been a Roman made rock dustbin as they kiss the Jews so that the woman was sent rag Hidtha from within the Haouz to receive in the Rock and a reward for the Jews treated by the garbage, a place which was Jews crucified the crucified So they threw on his grave garbage we be so called that placement of garbage and pulled out the name of the church built by the Christians, there was Hercules when he received the book Prophet is Biilia preaching Christians as they have exaggerated in the dumping of garbage on the rock until they reached the altar of David said to them, You are a worthy for the kill on this garbage, which Amthuntm this mosque and killed the children of Israel on the blood of John the Baptist and then ordered to remove them Fsharawa in that what they removed a third of even the Saracens and removes Umar ibn al-Khattab has investigated all this isnaads and Mtonh keeper Bahaa El Din Al-Hafiz Abu al-Qasim ibn Asaker investigator in his book about the virtues of the Al Aqsa Mosque.

The sword in the course of that Omar may Allah be pleased with him behind the city on a horse to speed up the walk after the Normans by Ali bin Abi Talib went through even offered Jabiya sat down with and speeches Paljabip long speech eloquent of you people make amends Srairkm serve Alanitkm and work to Akrtkm you stop is your world and know that a man not between him and Adam's father, living or between him and God's relentless love it wanted by the Paradise Community Vlilzim the devil with a single with them both far not one of you be alone with a woman, the Devil and the third was the navel Adsth good deeds and his bad deeds, is a believer Achtsrnaha a long speech.

Then for age people Jabiya and departed to Jerusalem wrote to the commanders of troops telling that to inform him of the day Doe to Jabiya Vetoavo of them together that day to Jabiya was first received by Yazid ibn Abi Sufyan and Abu Obeida then Khalid bin Al Waleed in the horses of Muslims and they Elamq brocade Fassar them Omar Ihdhanhm apologized to him that they have arms and they need to in their wars remained silent about them and met the princes, all after Astkhalafoa on their business only Amr ibn al-Aas and Sharhabil bin good, Vinma Omar Aljalbip if Bcardos Roman hands Swords Msllp walked them Muslims armed Umar said that these people Istomnon they went at them if they are recruited from Jerusalem asking for security and peace of the faithful when they heard of his arrival answered Umar to what they asked and they wrote a book security and reconciliation, and knock them tribute and told them to conditions mentioned by Ibn Jarir and saw in the book Khalid bin Walid and Amr ibn al-Aas and Abdullah Rahman bin Awf and Muawiyah ibn Abi Sufyan, a writer and this book fifteen years old then wrote to the people of LED, and there is another book of people and knock them tribute and entered in favor of it s the people.

As for the people of Ramle and that country accept the Amr ibn al-Aas and Sharhabil bin good so forward Jabiya they found the Commander of the Faithful Umar bin al-Khattab passengers when he approached him Akpa on his knees Vqublaha and Atngahma life together, God bless them said Saif then walked Omar to Jerusalem from Jabiya has envisaged his horse him when he Berdhun Frckbh Making Ehmlj tags sat down with him and hit his face and said not aware of the God of your knowledge of this out of pride, and you do not ride Brdhuna before or after it opened Iilia and land on his hands raw Ajnadin At the hands of Amr and Caesarea At the hands of Muawiyah this context Saif bin Omar has been violated by other imams walk I went to the conquest of Jerusalem was sixteen years old.

Mkhanv said Abu Omar al-Sham when he came, he saw schwing and looked to the city, palaces and gardens read a meaning how much left of the gardens and cornfields, and the eyes and place of cream, wherein they took delight as well as it happened!

Then sang the words of genius:

Two young forever Wicker them day and night == prejudicial Altuwalia

If two bitter pleasure district == Onacha them until they meet Aldoahia

The narrated that Omar when he entered Jerusalem Sal plates where Rock said, "O faithful arms of the valley of hell as well as well as the arm is then Vdhirawa Fujduha has been taken by the Christians dustbin as did the Jewish place of garbage which is where the heart of the Crucified, who has likened Jesus I thought Christians and Jews that Christ has lied in their belief that as the text is the text of God in their mistakes, the point is that Christians, as ruled over Jerusalem before the mission by about three hundred years old cleaned up a dumpster and they have taken the church a huge built or King Constantine builder of the city against him and the name of his mother Helena Hurrian Abanndghanip and ordered her son built for the Christians of Bethlehem on the position of Birth and a girl is on the position of the grave as they claim and the purpose they have taken place kiss Jews dustbin also in an interview what they had done in ancient times and his speech when opening Omar Jerusalem and check into the Rock ordered the removal of what from the garbage so it was said that the sweep awarded robes and then consulted the heels of where to put the mosque recalled him that makes him behind the rock struck in the chest and said, "O Ibn Umm heel Paralleling the Jews and was commissioned at the forefront of the house of the holy Imam Ahmad narrated black bin Amer idol Hammad ibn Salamah from Abu Sinan Ubayd ibn Adam and father of Mary and father Shoaib that Umar ibn al-Khattab was Paljabip stated conquest of Jerusalem said, I'm Salamah Vhdtny Abu Sinan Ubayd ibn Adam heard Omar say to heel Where do you see that I pray he said that took me I prayed behind the rock, and Jerusalem was all in your hands Umar said Dahet Jewish No, but I pray where The Messenger of Allah r shall submit to the Qiblah and prayed, and then came So he held out his cloak and sweep the garbage in his cloak, sweeping people and the attribution of good chosen by Hafiz Ziauddin Conclave in his book extracted has spoken to men in our book, which Oferdnah in Musnad Umar narrated of the conversations brought and told him of the effects tabular suspended at the gates of jurisprudence and all praise and gratitude be to Allah.

Abu Bakr ibn Abi Dunya me spring Ben Fox Na Abu Ismail polite Abd-Allah ibn Muslim Ibn Hormuz SHRINE Abi dear Shami said made Umar ibn al-Khattab Jabiya on the road Iilia sentences Leaved waving his bald head to the sun does not have to cap or turban Tstefq legs between Divisions Travellers without passengers and Taip Apparel Inbjani Wooled is Taip if installed and bed if you took his bag tiger or Shimla stuffed Leiva is his bag when mounted and Osadth it came down and him by the shirt of Crapis has been traced and violate his side, he claimed to me the top people they called him Aljloms said to wash my shirt and Khitoh and Oaeroni dress or a T-shirt came shirt Linen said what this said Flax said, and flax told him taking away his shirt washed and patches, and brought him taking away Their mask and wearing his shirt and said to him Aljloms You are the king of the Arabs and this country does not fit the camels if I wore something other than this and installed Brdhuna it would have been greatest in the eyes of the Romans said, them, ye Islam does not ask God without a substitute and he came Berdhun cast upon him, without plush saddle and left the Frckbh said Ahpsoa Ahpsoa what you see people riding the devil came by this inter Frckbh.

Said Ismail bin Muhammad al-Saffar told us monkey ibn Nasr narrated by Sufyan from Ayyub al-Tai Qais ibn Muslim Tariq ibn Shihab said, when Umar went to Syria before his Ford sat down on his camel and disarmament Moekaya Vomskhma his hand and ran the water and with his camel said to him, Abu Obeida have made today's favor, a great When people of the land made such and such said Vsk in the chest and said Oulu others say, O Abu Obeida you if you are humiliated the most despicable people and the people and less people Voazkm whatever you ask God to Islam without Ivlkm splendor of God.

The age of custody which the whole of the Companions of the Messenger of Allah may Allah bless him and his family and him, it read: (the name of God the Merciful, this is what gave Abdullah Omar faithful people Iilia of security - and Iilia is Jerusalem - gave them safer for themselves and their money, and their churches and crosses, and Sagimha and Briiha and other Mmeltha, it does not inhabit their churches not destroyed, nor detract from nor Hisaha, nor of their Cross, nor any of their wealth, do not hate their religion, not harmed one of them, or live Biilia with one of the Jews - Yes Dear Muslims, nor live Biilia with one of the Jews - and the people of Iilia to give tribute also gives the people of the cities, and they have to give them rum, and love of the people of Iilia to walk by himself and his wealth with rum and a bargain sale and Salbhm they are safe to themselves and the sale and crucified until they reach their security, What in this book, God's covenant edema Messenger edema caliphs edema faithful if given by them of tribute, witnessed by the Khalid bin Walid, Amr bin Aas, and Abdur Rahman bin Awf and Muawiyah ibn Abi Sufyan, books, and was attended by the age of fifteen)

Mentioned by Abu Ja'far ibn Jarir at this year's novel Saif bin Omar and a summary of what was said, he and others said that Abu Obeida the finished Damascus wrote to the people of Elijah to invite them to God and to Islam, or go to the tribute or adhaan war they refused to respond to what he called him rode them in soldiers and Normans on Damascus Said ibn Zayd then laid siege to Jerusalem and the lack of them even responded to the Magistrate provided that they present them Commander of the Faithful Umar bin al-Khattab wrote to Abu Obeida so consulted the age of the people in that he pointed Othman bin Affan that are not riding them to be contemptible to them and forced to their noses and pointed Ali ibn Abi Talib, hike to them to be less burdensome on Muslims in the siege, including as Fancy what he said to not Iho what he said Osman and marched armies at them and Normans on the city Ali bin Abi Talib and walked Abbas ibn Abd al-Muttalib at the toe when he arrived to Syria received Abu Obeida and the heads of princes Kkhald ibn al-Walid and Yazid bin Abi Sufyan Abu Obeida Ftergel got off the Abu Omar recalled his servants to accept the hand of Omar Omar understanding of kissing a man Abu Obeida VQF VQF Omar Abu Obeida

Jokhio Shafique Ahmed

http://www.noblesanctuary.com/Quds.html

No comments:

Post a Comment