Realtime Hit Counter

Tuesday 29 March 2011

Imam Mohammad Hayyat ibn Ibraaheem al-Sindi (Arabic) امام الشيخ محمد حياة بن ابراهيم السندي ) (d. ca. 1750 )

Imam Mohammad Hayyat ibn Ibraaheem al-Sindi (Arabic) امام الشيخ محمد حياة بن ابراهيم السندي ) (d. ca. 1750 ): was a prominent Muslim scholar in Medina in the eighteen-century, who was a teacher of the founder of the Wahhabi movement.

Ibn Abd-al-Wahhab's teacher Abdallah ibn Ibrahim ibn Sayf introduced the relatively young man to Mohammad Hayya Al-Sindhi in Medina and recommended him as a student. Ibn Abd-al-Wahhab and al-Sindi became very close and Ibn Abd-al-Wahhab stayed with him for some time. Al-Sindi was a renowned scholar of hadith who was well known for repudiating innovations. Scholars have described Muhammad Hayya as having an important influence on Ibn Abd-al-Wahhab, encouraging him to denounce rigid imitation of medieval commentaries and to utilize informed individual analysis (ijtihad). Muhammad Hayya also taught Ibn Abd-al-Wahhab to reject popular religious practices associated with 'saints' and their tombs that resembles later Wahhabi teachings. Muhammad Hayya and his milieu are important for understanding the origins of at least the Wahhabi revivalist impulse.[1]

His Death

He passed away on Wednesday, the 26th of Safar, 1163H in Madina, and was buried in the Jannat al Baqi .[2]

Further reading

Muḥammad Ḥayyā al-Sindī and Muḥammad ibn Abd al-Wahhab: An Analysis of an Intellectual Group in Eighteenth-Century Madīna, John Voll. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, Vol. 38, No. 1 (1975), pp. 32–39. Cambridge University Press on behalf of School of Oriental and African Studies. Stable URL: http://www.jstor.org/stable/614196

' The non-Wahhabi Hanbalis', 277-91.

Aziz Ahmad, ' Political and religious ideas of Shah Wali-ullah of Delhi ', Muslim World, LII, 1, 1962, 22.

G. W. J. Drewes, 'Indonesia: mysticism and activism', in G. E. von Grunebaum (ed.), Unity and variety in Muslim civilization, Chicago, 1955, 290-1.

Saint-Prot, Charles. Islam. L'avenir de la tradition entre révolution et occidentalisation (Islam. The Future of Tradition between Revolution and Westernization). Paris: Le Rocher, 2008.

[edit]

References

^ BOOK REVIEWS - Robinson 3 (1): 116 - Journal of Islamic Studies

^ http://aa.trinimuslims.com/showthread.php?t=275

http://jis.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/3/1/116 BOOK REVIEWS - Robinson 3 (1): 116 - Journal of Islamic Studies

http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Hayya_Al-Sindhi

ترجمة الشَّيخ مُحَمَّد حَيَاة السِّـنْدِي رَحِمَهُ الله

من أشهر تلاميذه : شيخ الإسلام محمَّد بن عبد الوهَّاب، والعلامة المجتهد محمَّد الصنعاني صاحب (سبل السلام) رحمهما الله تعالى.

ـ هذه الترجمة تنشر لأول مرة في الشابكة ـ والله أعلم ـ فرَّغتها من كتاب (( رسالة في حـكم إعفاء الّلحى )) تأليف الشيخ المترجم له، بتحقيق الشيخ الفقيه الأصولي: أبو عبد الرحمن عبد المجيد جمعة حفظه الله,

ـ قام بالترجمة الشيخ المحقق للرسالة نفسها : أبو عبد الرحمن عبد المجيد جمعة جزاه الله خيرا.

ترجمة الشَّيخ مُحَمَّد حَيَاة السِّـنْدِي رَحِمَهُ الله (1)

· مولود ونَسَبُه: هو محمَّد حياة بن ابراهيم السِّندي الأصْلُ والمَوْلِد، المدني الإقامة والوفاة، ولد بمدينة (جاجر) من إقليم السند، ونشأ بها، ولم يذكر مترجموه تاريخ ولادته، ثمَّ انتقل إلى مدينة (تته) ـ قاعدة بلاد السند ـ

· طلبه للعلم ورحلته: لما انتقل الشيخ السندي رحمه الله إلى مدينة (تته)، بدأ ينكب على طلب العلم، ويأخذ عن علمائها ومشايخها، فأخذ على علاَّمة الهند الشيخ وليّ الله الدَّهلوي، ولازم الشيخ العلاَّمة محمَّد معين بن محمَّد أمين التتوي السندي وهو من مشاهير البلدة.

ثم هاجر إلى الحرمين الشَّريفين، فحجَّ، وتوطَّن المدينة، وأخذ عن علامائها، ولازم الشيخ أبا الحسن بن عبد الهادي السندي المدني، وجلس مجلسه بعد وفاته أربعًا وعشرين سنة.

· شيوخه: أخذ العلم عن علماء كثيرين، وخرَّج لنفسه مشيخة(2) ،ذكر فيها أعيان العلماء الذين سمع منهم وأجازوه في مختلف كتب الحديث، منهم: الشيخ عبد الله بن سالم البصري، والشيخ أبو طاهر محمَّد بن إبراهيم الكردي المدني، والشيخ أبو الأسرار حسن بن علي العجيمي، وغيرهم.

· تلاميذه: تولَّى التَّدريس بعد وفاة شيخه أبي الحسن بن عبد الهادي وأخذ مكانه مدَّة أربع وعشرين سنة كما تقدَّم، وقد تخرَّج على يديه وتلاميذ لا يكاد يحصون (3)، قال القنوجي في (أبجد العلوم) (3/170): شدَّ حزامه على درس الحديث النبوي، وأفنى عمره في خدمة الكلام المصطفوي، وكان يعظ النَّاس قبل صلاة الصبح بالمسجد الشريف، وانتفع به خلقٌ كثير من العرب والعجم، وأقبل عليه أهل الحرمين ومصر والشام والرُّوم والهند بالاعتقاد والانقياد.

ومن أشهر تلاميذه: شيخ الإسلام محمَّد بن عبد الوهَّـاب، والعلاَّمة المجتهد محمَّد بن إسماعيل الصنعاني صاحب (سبل السَّلام)، والعالم المحدِّث أبو الحسن ابن محمَّد صادق السندي، وخلق كثير من العلماء والمشايخ.

· صفاته:قال في (سلك الدُّرر) (4/34): (كان ورعاً متجرِّدًا منعزلاً عن الخلق إلاَّ في وقت الدروس، مثابرًا على أداء الجماعات في الصفِّ الأوَّل من المسجد النَّبوي).وقال القنُّوجي في (أبجد العلوم) (3/169): ( قرن العلم بالعمل، وزان الحسن بالحُـلَل).

· مذهبه:رغم أنَّ الشيخ السندي رحمه الله، نشأ على مذهب الحنفي كما هو السائد في بلاد الهند، وقد نسب إليه، إلاَّ أنَّه لم يكن من الغالين في المذهب، المتعصِّبين للأئمَّة، بل كان منابذًا للتَّقليد، متمسِّكا بالدَّليل، داعياً إلى العمل بالحديث، وقد ألَّف في ذلك رسالة لطيفة، سمَّاها: (تحفة الأنام في العمل بحديث النبيِّ عليه الصلاة والسلام) (4).

قال العلامة الفلاَّني في (إيقاظ همم أولي الأبصار)قال شيخ مشايخنا محمَّد حياة السندي: اللاَّزم على كل مسلم أن يجتهد في معرفة معاني القرآن، وتتبَّع الأحاديث، وفهم معانيها، وإخراج الأحكام منها، فإن لم يقدر فعليه أن يقلِّد العلماء من غير التزام بمذهب؛ لأنَّه يشبه اتِّخاذه نبيًّا، وينبغي له أن يأخذ بالأحوط من كلِّ مذهب، ويجوز له الأخذ بالرُّخص عند الضَّرورة، أمَّا بدونها فالأحسن التَّرْك.

وأمَّا ما أحدثه أهل زماننا من التزام مذاهب مخصوصة، لا يرى ولا يجوِّز كلٌّ منهم الإنتقال من مذهب إلى مذهب، فجهل وبدع وتعسُّف، وقد رأيناهم يتركون الأحاديث الصِّحاح غير المنسوخة، ويتعلَّقون بمذاهبهم من غير سند [إنا لله وإنا إليه راجعون] اهـ.

وكانت له مواقف مع مشايخ الحنفيَّة من بني بلدته، فقد ألَّف رسالة سمَّاها: (الدُّرَّة في إظهار غشِّ نقد الصرَّة) ردَّ بها على الشيخ محمَّد هاشم بن عبد الغفور السندي الحنفي في رسالته :(درهم الصرَّة في وضع الأيدي تحت السرَّة) ذهب فيها إلى أن السُّنَّة وضع اليد على الصَّدر في الصَّلاة، عملاً بالأحاديث الواردة في ذلك، وإنْ كانت تخالف مع عليه الحنفية، ولهذا لمَّا كتب (الدُّرَّة) ردَّعليه الشيخ محمَّد هاشم في رسالتين إحداهما: (ترصيع الدرَّة في درهم الصرَّة)، والثانية: (معيار النقَّاد في تمييز المغشوش من الجياد)، ردَّ عليه الشيخ السندي مرَّة أخرى في رسالة سمَّاها : (فتح الغفور في وضع الأيدي على الصدور) (5).

· ثناء العلماء عليه: لقد أثنى على الشَّيخ السندي رحمه الله كلُّ من ترجم لسيرته، وأشاد بعلمه:

قال المرادي في (سلك الدُّرر)(4/34): المحدِّث الفهَّامة حامل لواء السُّنَّة بمدينة سيِّد الإنس والجنَّة.

وقال القنوجي في (أبجد العلوم) (1/169): (كان من العلماء الرَّبَّـانِيِّين وعظماء المحدِّثين)1

وقال في موضع أخر (3/1: ( الحافظ المسند ).1

وقال ابن بشر الحنبلي في (عنوان المجد) (1/41): (كانت له اليد الطولى في معرفة الحديث وأهله).1

وقال عبد الحيّ الكتاني في (فهرس الفهارس) (1/356): (مُحدِّث الحجاز).1

وقال المؤرِّخ الهند الكبير العلاَّمة الشريف عبد الحي ابن فخر الدين الحسني في (الإعلام بمن في تاريخ الهند من الأعلام) (815): (الشيخ الإمام الكبير المحدِّث محمَّد حياة ابن إبراهيم السندي المدني، أحد العلماء المشهورين).1

· وفاته:توفي ـ رحمه الله تعالى ـ آخر ليلة الأربعاء لأربع من صفر سنة ثلاث وستّين ومائة وألف (1163هـ) بالمدينة النبوية ودفن بالبقيع .

· مصنفاته : توفي الشيخ السندي رحمه الله، وترك آثارًا عديدة، ومصنَّفات مفيدة، منها :

1 ـ شرح الترغيب والترهيب للحافظ المنذري ، ـ في مجلدين ـ .

2 ـ تحفة المحبِّين شرح الأربعين للنووي.

3 ـ شرح الأربعين لعلي القاري.

4 ـ مختصر الزواجر لابن حجر الهيتمي.

5 ـ إرشاد النقَّاد إلى تيسير الاجتهاد.

6 ـ تحفة الأنام في العمل بحديث النبي عليه الصلاة والسلام.

7 ـ شرح الحِكًم العطائية.

8 ـ شرح مقدمة في العقائد.

9- الجُنّة في عقائد أهل السنّة.

10- الإيقاف على سبب الإختلاف.

11- رسالة في إبطال الضرائح.

12-رسالة في النهي غن عشق المرد والنِّساون .

13- رسالة في كراهية الاختضاب بالسواد.

14- الدرَّة في إظهار غشِّ نقد الصرَّة.

15- فتح الغفور في وضع الأيدي على الصدور.

16- الحِكَم الحدادية .

17- فتح الودود في التكلّم في مسألة العينية ووحدة الوجود.

18- الركضة في ظهر الرفضة .

19-الردّ على كتاب:الحُجَّة الجليَّة في الردِّ على من قطع بالأفضلية. لمحمد معين التتوي.

ـ وغيرها كثير، حتَّى قال المرادي بعدما ذكر بعض مصنَّفاته: ( وله رسائل أُخَرُ لطيفة، وتحقيقات عجيبة منيفة .

ـ وكثير من هذه الرَّسائل لم يذكرها مترجموه، ولا تزال مخطوطات في غياهب الخزانات، والمُشتكى إلى الله ربِّ البريَّات.

(1)ـ انظر : (سلك الدرر) للمرادي (4/34)، (عنوان المجد في تاريخ نجد) لابن بشر (1/41)، (أبجد العلوم) للقنوجي (3/163)، (الأعلام) للزركلي (1/41) بما في تاريخ الهند من الأعلام) للشريف الحسني (815)، (مقدمة رسالة فتح الغفور في وضع الأيدي على الصدور) للسندي، تحقيق: محمد الأعظمي.

(2)ـ وهو موسوم بـ: (ثبت شيوخ السندي) وتوجد نسخة منه في مركز جمعة الماجد بدبيّ.

(3)ـ ومع هذا، يقول طه بوسريح في تحقيقه لرسالة (تحفة الأنام) : (لم أجد فيما لديّ من المصادر ذكرًا لمن أخذ عنه من العلماء)، والغريب في الأمر أنَّه ذكر من المصادر التي اعتمد عليها في الترجمة كتاب: ( عنوان المجد في تاريخ نجد) للمؤرخ الشهير الشيخ عثمان بن شبر النجدي، وقد قال هذا الأخير في الكتاب نفسه (1/41): ( وأخذ عنه جماعة، من أجلِّهم شيخ الإسلام محمَّد بن عبد الوهاب قدَّس الله روحه، والشيخ علاء الدين السورتي وغيرهم).

(4)ـ طبع بعناية الشَّيخ محمود حسن بجنوري في المكتبة السلفية بدلهي، ثمَّ حقَّقه الشَّيخ محمَّد عطاء الله الحنيف، ثمَّ حقَّقها أبو علي طه بوسريح.

(5)ـ وكلُّ هذه الرَّسائل مطبوعة، انظر مقدمة (فتح الغفور) للأستاذ محمَّد ضياء الرَّحمن الأعظمي.

http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=6063

Translation of Sheikh Muhammad Hayat Sindhi God's mercyMonths of his disciples: Shaykh al-Islam Muhammad bin Abdul Wahab, Mohammed San'aani industrious mark owner (PTP) may Allaah have mercy. This translation is published for the first time in Ahabkp and God knows Frgtha of the book ((a message in the exemption provision beards)) by Shaykh translator him, the achievement of the fundamentalist scholar Sheikh: Abu Abdul-Rahman Abdul-Majid Fri May God protect him,The translation Sheikh investigator of the message itself: Abu Abdul-Rahman Abdul-Majid Fri May God reward you. Translation of Sheikh Muhammad Hayat Sindhi God's mercy (1) * The proportion of births: the life of Muhammad bin Ibrahim Al-Sindi origin and birth, death and civil residence, was born in (Jagger) of Sindh province, and grew up, did not mention Mtorgomoh date of birth, then moved to the city (Taath) rule the land of Sindh* Request for information and his trip: to go Sheikh Sindhi God's mercy to the city (Taath), began to settle down to the application of science, takes for scientists and Mcaikha, he went to mark India-Sheikh Waliullah Dahlawi, and we have to Shaykh Muhammad a particular bin Mohammed Amin Alttoi Sindhi, one of the celebritiestown.He emigrated to the Two Holy Mosques for Hajj, and endemism of the city, taking on Alamaiha, and we have to Sheikh Abu al-Hasan ibn Abd al-Hadi al-Sindi, civil and sat in his council after his death, twenty-four years old. * Elderly: Acquiring knowledge from the scholars of many, and went out to the same chiefdom (2), in which he stated objects scientists who heard them, and they endorse in the various books of Hadith, including: Sheikh Abdullah bin Salim al-Basri, and Sheikh Abu Tahir Muhammad ibn Ibrahim Kurdish civil, and Sheikh Abu Secrets Hassan bin Ali Lajimi, and others.* Disciples: took the teaching after the death of Sheikh Abu al-Hasan ibn Abd al-Hadi and took his place for twenty-four years old and above, have graduated at his hands, and students hardly counting (3), said Qanooji in (alphabetize Science) (3 / 170): tightening his belt on the studied the Hadith, and dedicated his life in the service of speech Almstefoi, and preached before the morning prayer Sharif mosque, and benefited by the creation of many of the Arabs, Persians, and I accept it and the people of the Two Holy Egypt and the Levant, India and the Roman belief and obedience.Among the most famous disciples: Shaykh al-Islam Muhammad bin Abdul Wahhab, and the mark mujtahid Muhammad bin Ismail San'aani owner (PTP), and the world updated Abu al-Hasan ibn Muhammad Sadiq al-Sindi, and the creation of many scholars and sheikhs.* Attributes: he said in (wire pearls) (4 / 34): (he was a pious detached isolated from the creation but at the time of lessons, persistent on the performance of groups in the first row of the Prophet's Mosque). Said Qanooji in (alphabetize Science) (3 / 169): (a century of science to work, and beech Hassan Bahall).* Doctrine: Although Sheikh Al-Sindi may God have mercy on him, grew up on the Hanafi law as prevailing in the country of India, has been attributed to him, but it was not settlers offered in doctrine, fundamentalist imams, but was Mnabma of the tradition, stick to the evidence, calling for action to speak, He has a nice message, he called: (a masterpiece creatures at work hadeeth of the Prophet peace be upon him) (4).Said Mark Doe at (awaken discouraging initial vision) Shaykh al-chieftains, Muhammad Hayat Sindhi: necessary for every Muslim to strive to learn the meanings of the Koran, and keep track of conversations, and understand their meanings, and directed by the provisions thereof, is not able, he should imitate the scientists from the non-commitment to the doctrine; because it is like to take a prophet, and should take all precautionary doctrine, and may take licenses when necessary, but without better for Turk.As for what caused the people of our time commitment to the doctrines of specific, did not see may not be all of them the transition from doctrine to doctrine, Fjhl and cults and abuse, and we saw them leave the conversations Asahah is copied, and tugged Bmmahbhm not support [to God and to Him we return] uh.And has had positions with the sheikhs of the tap of the children of his hometown, it was A message called: (Durra to show fraud criticism hub) Reply by Sheikh Mohamed Hashim Bin Abdul Ghafoor Al-Sindi al-Hanafi, in his letter: (AED hub in the laying on of hands below the navel) went on the fact that year placing the hand on the chest in prayer, in accordance with talk in that, although the contrary with him tap, and that is what he wrote (Dura) Rdalih Sheikh Mohammed Hashim in two, one: (studs-Dura in AED hub), and the second: (standard critics to distinguishAdulterated of horses), responded to him Sheikh Al-Sindi again in a message called: (Oft in the development of open hands on the breasts) (5).* Scientists praise him: We have paid tribute to Sheikh Al-Sindi may God have mercy on him all of his translated, and praised his knowledge:Moradi said in the (wire pearls) (4 / 34): updated understanding the standard bearer of the year city master of mankind and heaven.He said in Qanooji (alphabetize Science) (1 / 169): (it was the sincere scholars and the great modernists) 1He said in a new place (3 / 1: (Al-Hafiz predicate) .1Ibn al-Hanbali in humans (the title of Glory) (1 / 41): (has had the upper hand in the modern knowledge and his family) .1He said Abdul Hai Kettani in (index indexes) (1 / 356): (updated Hijaz) .1Of India and said the large mark-Sharif Abdel Hayy Ibn Fakhr al-Din al-Hasani (including the media in the history of India flags) (815): (updated great Imam Sheikh Muhammad Hayat Sindhi civil son of Abraham, a renowned scientists) .1 • The death: Almighty God's mercy, died last Wednesday night for four years from zero three hundred and sixty thousand (1163) city of the Prophet and was buried in al.* Writings: Sheikh died Sindhi God's mercy, and left many traces, and useful works, including:An explanation of persuasion and intimidation to keep Mundhiri, in two volumes.2 masterpiece loving explanation of the forty-nuclear.Forty-three explained to the continental shelf.4 manual balances to Ibn Hajar al.5 critics guidance to facilitate the endeavor.6 masterpiece creatures at work hadeeth of the Prophet peace be upon him.7 Attaiip explain governance.8 Introduction to explain beliefs.9 - Paradise in the doctrines of Ahl al-Sunnah.10 - Stop the cause of the difference.11 - a message in the revocation Aldharaih.12 - message in a forbidden love Refrain Gunn and Alnsaun.13 - Alachtdhab hate message in the black.14 - Dura show fraud in the cash hub.15 - Oft in the development of open hands on their chests.16 - Alhaddadip governance.17 - loving and open to speak on the issue of in-kind and Pantheism.18 - Alrkdp Alrvdp in the afternoon.19 - to respond to the book: the obvious argument in response to the preference of the cut. Muhammad particular Alttoi. And many others, until he said Moradi After some of his works: (with another nice messages, and investigations wonderful Manifa. Many of these letters did not mention Mtorgomoh, and continues to Manuscripts in the midst of reservoirs, and complained to God the Lord of the wild. (1) See: (wire pearls) for Moradi (4 / 34), (title glory in the history of Najd) for the Son of Man (1 / 41), (alphabetize Sciences) for Guenoji (3 / 163), (flags) for Zrcelli (1 / 41), including in India's history of flags) to Sharif al-Hassani (815), (presented a letter to open the Forgiving, the development of hands on breasts) to Cindy, to achieve: Mohammed Adhami.(2), which is marked by: (Sindi proven elders) and no copy of it in Juma Al Majid Center in Dubai.(3) However, Taha said Bosrih to achieve a message (masterpiece creatures): (I did not find as I have cited sources who took him from scholars), and the strange thing is, it was stated from the sources relied upon in Translation Book: (title glory on the date of find) the historian famous Sheikh Othman Bin inch-Najdi, and has said the latter in the same book (1 / 41): (taking his group, for whom Shaykh al-Islam Muhammad bin Abdul Wahab God rest his soul, Sheikh Alaa El Din Alsorti and others).(4) print carefully Sheikh Mahmoud Hassan Bjnori Salafist Delhi in the library, and then achieved by Sheikh Mohammed Atallah true, then achieved by Abu Ali Taha Bosrih.(5) All of these printed messages, see Introduction (open Forgiving) to Professor Muhammad Zia-ul-Rahman Adhami.


No comments:

Post a Comment